Take It With Me
For The Stars

Radka Toneff

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Pretty standard(s)

Ei flott skive å komme hjem til etter en lang natt på byen.

Costello skal ha uttalt at det ble vanskelig å komme ut av låtskriver-moduset han falt inn i under samarbeidet med Burt Bacharach i forkant av deres felles utgivelse Painted From Memory i 1998. Det er således kanskje ikke så rart at han fortsetter å ta det med ro på komposisjonene han har lagt til denne utgivelsen, som han pryder i lag med den klassisk trente vokalisten Anne Sofie von Otter.

Av artistenes notater inne i coveret kan man fornemme at Costello og von Otter har hatt et godt øye til hverandres respektive talenter over en ti års periode. Sammen har de rasket i hop et flott ensemble av hovedsakelig svenske musikere og lagt innspillingene til Stockholms lugna Atlantis studio. von Otter forteller videre at dette er hennes popplate og at det har tillatt henne litt friere tøyler under tilnærmingsprosessen av låtene. Costello har på sin side stått ved siden som produsent, arrangør, musiker, komponist og ikke minst rådgiver under utvelgelsen og utformingen av materialet.

En pen liten rekke av popschlegere har her fått sin form nær opptil jazz-standardenes format. Konseptet bak For The Stars er således verken nyskapende, grensesprengende eller sensasjonelt, men det har så absolutt blitt et hyggelig og sanselig produkt hvor spesielt von Otter får vist at stemmeprakten tidvis fungerer meget bra innen popgenren. Særdeles godt fungerer det i samspill med Fläskkvartetten på deres "Rope"; en mykt meandrende vokal i utfoldelse i sentrum for kvartettens særegne strykerarrangement. En annen favoritt er von Otter/Costellos paring av Tom Waits' nydelige "Broken Bicycles" med Paul McCartneys "Junk" fra hans solo-debut i 1970. Her bidrar spesielt Benny Anderssons trekkspill til å gi låtene et rustikt og lett Kurt Weill-aktig preg som gir de begge vokalistene et lekkert lydteppe å sette stemmene opp mot.

Verre blir det å nydefinere Abbas "Like An Angel..." fra deres svanesang The Visitors (1981). Det hjelper selvfølgelig å ha Andersson på plass bak tangentene, men jeg har for min del veldig vanskelig for å løsrive meg fra originalens særegne lydbilde og Fridas egentlig knallhardt nakne tolkning av en skjør ballade. von Otter hopper her rett i fella og gir vokalen klassisk artikulasjon, myke fraseringer, taktutjevninger og formidler således en temmelig oversensitiv versjon av Andresson/Ulvaeus' komposisjon. Jeg registrerer videre at hun kikker innom den samme gropa under McCartneys "For No One": Ikke den mest besøkte Beatles-komposisjonen, men like fullt blir dette en versjon for mye.

Det er dog plenty av andre mer eller mindre kjente perler å ta tak i her. Jeg har merket meg at man faktisk er best tjent med å la skiva gå sin gang over hele låtløypa, og unngå dypdykk inn i låter man har et mer nært forhold til fra tidligere. Således gir man von Otter/Costello en mulighet til å utfolde roen, hyggen og trivselen de må ha hatt i sin omgang med musikerne under innspillingen. Liker du for eksempel Radka Toneffs Fairytales er jeg ganske sikker på at noen av nettopp disse elementene vil innhente deg etter noen runder med denne plata.

Ei flott skive å komme hjem til på morgenkvisten etter en lang natts rangling på byen.