Travis
Coldplay

Outbursts - Turin Brakes (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Det går bra til sist...

Britiske bygutter i grisgrendte strøk - tar feil avstikkere

Som labelmates med norske Kings of Convenience på det for tiden så voldsomt trivelige og gjestfrie fransk-engelske plateselskapet Source, gjør Turin Brakes med dette sin langspillerdebut med denne litt langstrakte sofa-frieren. En svært takknemlig setting å ta tak i for oss skribenter som liker å bruse med fjæra i sammenlikninger. Nei da, bare kødder. Utover det faktum at både Turin Brakes og KoC sprer om seg toner og ord i svært rolige og fattede tidsutmålinger, er det ikke så mye som trekker dem i samme retning av det musikalske familietreet. Der KoC vandrer inn mot leirbålets lune arne og en sikker plass i Speiderens rommelige sangbok, setter Turin Brakes nøkkelen i tenningslåsen på en sliten Chevy og styrer ut på amerikanske Highways med endeløse strekninger av sand og ørken.

Hva skjer så når to lads fra Sør-London begir seg ut på høyrekjørte landeveier et godt avsides stykke fra mer hjemlige M6? Det skal sies at de har skrapt i overflaten av hva denne settingen kan føde av moderne folk- og kåbbåylåter; grunnleggende akustiske gitarer og avbalanserte el-gitarer får besøk av mandoliner, munnspill, fiolin og cello for å feste den musikalske identiteten "overseas & into the countryside". En dypere penetrering av den amerikanske musikkarven kan de dessverre ikke påstå å representere – til det har click-tracket jevnt over fått for høye verdier i programmeringen.

Videre er det noe som gjennomgående svikter i selve låtmaterialet. Åpningslåtene "Feeling Oblivion" og "Underdog", samt "The Door" og "The Road" er riktignok trivelige låter hørt hver for seg og utenfor sammenhengen, men som verdige utfordrere til USAs egne landeveisryttere, så som Bonnie Prince Billy eller Calexico, stiller Turin Brakes i klassen "Smågutt", for å bruke fotballtermer. Olly bærer låtene med en god men dessverre gutteaktig stemme som mangler myndigheten som skal til for å heve tekstene og låtene over folkgenrens jevne og mangetallige utøvere. Der strukturene og settingen normalt frir til nerve, sårhet eller en til tider brutal jordnærhet i spesielt ord, kjører de et temmelig følelsesflatt løp gjennom lovende titler som "By TV Light" og "State of Things". De omgår således et svært viktig element; lytterens muligheter til å sette seg inn i de mange seige sinnsstemningene og "støvete" bildene som råder denne genren.

Det er noe her, men bakmennene må nok grave litt dypere før de kan veive fanen høyt i selvsikkerhet. Før det eventuelt skjer er det nok et par trivelige singler som kan være guttas høyeste håp om å bli husket frem til neste forsøk. Skiva er fort glemt, men samtidig en slags kuriositet i sin merkelige eksponering av to unge Londonmenns nesten naive omgåelse av den langt mer nærliggende og nedsnødde britpopen til fordel for lyder fra et annet himmelstrøk. Jeg må nesten gi dem litt heder for akkurat det.