Silver Jews
The Crust Brothers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Stephen stemmer gitaren

Frykt ikke, Pavement lever videre med Stephen Malkmus

Stephen Malkmus virker mer sprelsk og levende enn på lenge med sin selvtitulerte solodebut.

Nå oppløste Pavement var sammen med Sebadoh 90-åras ledende band innen den såkalte lo-fi sjangeren. Deres tidligste plater var preget av en kreativ lekenhet og meloditeft som få andre band innen sjangeren kunne vise til. Dessverre stagnerte Pavement utover i karrieren, og deres to siste plater bar tydelig preg av å gå på kreativ tomgang og av at overskuddet var borte.

Etter oppløsningen av Pavement i 1999 har det vært relativt stille rundt bandmedlemmene. Første mann ut med et soloprosjekt er Pavements frontfigur Stephen Malkmus. Sammen med Scott Kannberg var han den kreative drivkraften i Pavement. Stephen Malkmus og Scott Kannberg hadde åpenbart forskjellige ideer omkring låtskrivingen, noe som gjorde at Pavements plater ofte ble lettere kaotiske og sprikende (men spennende) i uttrykket. Sangene på Stephen Malkmus soloplate er umiskjennelige hans håndverk, og naturlig nok er platen uttrykksmessig mye jevnere enn de fleste av Pavements utgivelser ettersom Malkmus slipper å sloss om oppmerksomheten med Scott Kannberg.

Stephen Malkmus skriver egentlig enkle poplåter, men krydrer dem med snurrige lyder, samplinger og tekster. Musikalsk sett beveger han seg i landskapet mellom pop og rock, og til og med en bitteliten dæsj country (Trojan Curfew). Stephen Malkmus har ryddet opp en del i produksjonen, og solodebuten høres ganske polert ut i forhold til mange av Pavements utgivelser. Låtmaterialet er allikevel arrangementsmessig såpass rikt og mangefasettert at oppryddingen må ha vært nødvendig, og jeg har vanskelig for å se at en lo-fi produksjon hadde passet til dette materialet.

Alt i alt har dette blitt en temmelig hyggelig plate fra Stephen Malkmus, og definitivt en opptur i forhold til Pavements siste plater. Det er tydelig at mannen har hatt det moro under innspillingen av soloplaten sin, og alle som har savnet Pavement har en godbit i vente her. Stephen Malkmus har ikke hørtes så oppegående ut siden Pavements Wowee Zowee i 1995!