Maladroit - Weezer (2002)
Weezer (The Red Album) - Weezer (2008)
Raditude - Weezer (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ingen gjør dette like bra som Weezer (hup-hup)

Weezer søker tilbake til røttene med sitt nye album, som inneholder ti strålende låter.

Da Weezer slapp sin selvtitulerte debut i 1994 ble de en umiddelbar hit, bl.a. gjennom singlene Buddy Holly og Undone (the Sweater Song), og ikke minst gjennom noen snedig produserte videoer. Debutalbumet var fullt av frisk pop-punk og snedige hooks. Oppfølgeren Pinkerton, som kom to år senere, var et langt mer introvert album, og stagnerte på hitlistene sammenlignet med debuten. Kritikerne var også langt mer lunkne til denne utgivelsen. Pinkerton var allikevel ikke noe dårligere album enn debuten, det bare trengte lengre tid på å sette seg.

Nå, 5 år etter Pinkerton, er Weezer tilbake med sitt nye album. Jeg innrømmer at forhåpningene mine ikke var spesielt høye. Selv om det går lengre tid mellom utgivelsene nå enn hva det gjorde for ti eller tyve år siden, så er allikevel fem år lang tid. Weezer var et band som var i ferd med å gå helt i glemmeboken for min del. Men, etter å ha hørt på Weezer (The Green Album) kontinuerlig i en uke nå er jeg ikke i tvil: Weezer har definitivt mer å fare med. Det nye albumet er likt debuten på flere måter enn med tittelen (begge heter Weezer) og med at de igjen bruker Ric Ocasek som produsent,- bandet er tilbake til de umiddelbare, feel-good pop-punk låtene som de presenterte i 1994!

Weezer er på mange måter ikke noe genialt band; de flytter ingen grenser eller introduserer nye sjangere. Det som allikevel gjør dette bandet både interessant og unikt, er at det er ingen som er i nærheten av å gjøre akkurat denne greia like godt som dem, uansett hvor mange band som prøver seg. The Green Album klokker inn på i underkant av 30 minutter, men du verden for noen minutter. Albumet inneholder ti strålende pop-punk låter som alle er dynamisk riktige for sjangeren, fulle av hooks og lekne tekster. Weezer spiller tett og fokusert med strålende melodier. Og melodiene har akkurat nok egenart til at de skiller seg ut fra massen. I grunnen er lengden på albumet akkurat riktig,- pop-punk skal være kort og konsentrert; ikke noe pusterom, bare heseblesende øs og vips - ferdig.

Det er i grunnen fryktelig vanskelig å trekke fram spesielle låter på Weezers nye album,- det er en tvers gjennom helstøpt utgivelse. Allikevel vil jeg nevne singlehiten Island in the Sun med sin på grensen til geniale "hup-hup"-koring. Den limer seg i hodet umiddelbart. Etter at jeg satt på den første gang har jeg kontinuerlig gått og nynnet på denne koringen og er sikker på at sommeren vil vare evig.