Game Theory - The Roots (2006)
How I Got Over - The Roots (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Back to the roots 2

Andre del av samleserien til The Roots, litt mer tilfeldig sammensatt enn Vol.1.

Home Grown! The Beginner's Guide to Understanding the Roots, Vol. 2 er som tittelen indikerer andre del av The Roots' samlealbum.

Om du har lest min anmeldelse av Volume 1 vet du allerede hva du kan forvente. The Roots fortsetter her sin reise i sin egen fortid og leverer 14 personlige favoritter fra tidsepoken 1993-2005. Vi får i dette albumet, på samme måte som i Volume 1, en del ikke tidligere utgitte versjoner som live-opptredner på radio og noen nyere remixer. Det følger også med denne utgivelsen en booklet hvor det mimres over bakgrunnen og historien bak de aktuelle sangene. Dette er informativt og morsomt skrevet, og man får et unikt innblikk i hvordan prosessen fra idè til ferdig utgivelse utvikler seg. The Roots virker veldig kunnskapsrike innen musikk på generell basis, og ikke kun innen sin egen sjanger. Flere av band-medlemmene er utdannet ved Juilliard musikkskole, som er verdenskjent for kvalitet, kanskje spesielt innen klassisk musikk og jazz.

The Roots har også gjennom sitt engasjement for musikk fått mange venner som etter hvert har blitt kjente på egen hånd, som D'Angelo og Jill Scott. Jeg syntes dog ikke vi får så mange av de typiske "singlene" her, men det finnes noen spor som mange vil kjenne igjen som klassikere. Din Da Da er en sang helt uten tekst, iallefall forståelig sådan, men med desto mer fremtredende rytmer. Pass the Popcorn er en lyrisk svært bra sang som vil få igang blodtilførselen i mange høyreføtter. Bass, trommer og vokal er alt man får her, men det fungerer så bra på grunn av kvaliteten på samtlige involverte. Et annet spor som skiller seg ut er den 16 minutter lange versjonen av The Seed/Melting Pot/Web som er en fantastisk versjon av 3 sanger sammenflettet og spillt live på BBC Radio. Litt av poenget med dette var å oppdatere og "soule" opp studioversjonen av gamle utgivelser, noe jeg syntes de klarer på en utmerket måte med lange rytmeseksjoner og glidende overganger fra en sang til den neste.

Volume 2 virker litt mer tilfeldig sammensatt enn Volume 1 og jeg syntes heller ikke det er like mange spor som skiller seg ut positivt. På vol. 1 var det mer variasjon så musikken ikke ble for ensformig, mens på dette albumet føles det litt mer som det samme som går igjen og igjen med noen unntak. På den annen side er det denne sounden The Roots er kjente for. Det blir derfor vanskelig å si enten heller, jeg sier det heller på denne måten: Homegrown Vol.2 er et må-ha produkt for enhver die-hard The Roots-fan og om du liker jazz-inspirert musikk som Erykah Badu, D'Angelo, Guru, og Jill Scott bør du også høre på skiva for å finne ut om dette er noe å bruke lommepengene på.