Thing of the Past - Vetiver (2008)
Tight Knit - Vetiver (2009)
The Errant Charm - Vetiver (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mellom to

Fristende EP fra Vetiver. Fem spor samlet, ikke skrapet, sammen.

Denne 15 minutter korte EPen er som tittelen antyder mest ment som et slags mellomspill, en teaser mellom Vetivers (Andy Cabic) debutalbum og hans kommende langspiller. Her serveres vi fem spor tatt opp litt rundtomkring; i stua, fra radioen og live. Det er vel rimelig å anta at Vetiver med denne ønsker å legge en slags kurs fremover. Hvis så er tilfelle kan vi nok se frem til en hyggelig sak. Debuten var en fin vise/folkplate hjulpet frem av blant andre Devendra Banhart, Joanna Newsom og Hope Sandoval. Hvem som spiller her er ikke greit å si (det er ingen credits), men stemningen er i hvert fall ikke mindre løs og tilbakelent, helt uformell og ganske så nedstrippet. I hovedsak akustisk fremført, med noe fløyter og kor hist og her. Vetiver kretser et sted rundt Espers, Devendra og Iron & Wine i stilen, nikker forsiktig mot 60-70-talls artister som Incredible String Band, Gram Parsons og The Byrds. Det betyr mindre far out psykedelia, mer leirbål og ildfluer. En nydelig cover av Fleetwod Mac overskrider grensene til softrocken, en sløy samsang i batikkfarger. Aldeles nydelig med andre ord. Busted sklir inn mot Flying Burrito Brothers sitt nærområde. Liveversjonen av Maureen er også en countryfarget vise, med fin ambiens fra lokalet som gir den en intim stemning. Det blåser en pastoral bris også over sedate Belles (radioopptak) som runder av denne korte smakebiten på nydelig vis.

Akkurat som sin gode venn og partner Devendra Banhart ser det ut til at Cabic lar skjegget gro og lar blomsterfargene komme til syne under vesten i stadig større grad. Han er ikke så original som sin makker, men deler noe av den henslengte, nærmest uimotståelige sjarmen. Man gleder seg til en mer utviklet plate senere i år!