ABBA
Povel Ramel
James Last

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Die Wenche!

En gammel ringrev gir seg ikke, Wenche virker rett og slett lykkelig der hun står.

Ny Wenche-plate, folkens! Det er bare å gi seg over for den prestasjonen hun begår på denne nye utgivelsen, som er foretatt sammen med Kringkastingsorkesteret. For å ta de sistnevnte først: En fantastisk backing for vår største artist! Og dette orkesteret ville byråkratene i krinken legge ned? For hva - enda mer sport på TV? Heldigvis reiste det seg en opinion mot denne avgjørelsen. Og det var på tide i en institusjon som er finansiert av lisenspenger og har lagt ned skolefjernsynet, ønskediktet og talløse andre programmer som folk over kvisestadiet faktisk satte pris på. Heia Kringkastingsorkesteret! Som backing for Wenche Myhre er dere like gode, spenstige og musikalske som Arne Bendiksen og James Last. Kom gjerne med en oppfølger.

Alle som så konserten i fjernsynet, og som "hører med" til denne plata, fikk med seg et inspirert show fra en artist som vibrerer av musikk helt ut i hårtuppene. Mest sensasjonelt er stemmen, som fortsatt er den gode, gamle. Litt mørkere, men modnet som fin, gammel vin. Stø, sterk og med et voldsomt trøkk trår Wenche Myhre til med gamle travere fra sitt repertoar - men det er mer gallopp enn trav over denne skiva.

In Concert er altså et live-opptak (fra Rockefeller i Oslo, rockfolkets høyborg, no less!). Wenche er vant til å opptre på store arenaer og utendørsscener, særlig i Tyskland, hvor hun er større enn Elvis. Rockefeller er rene intimscena i sammenligning, og Wenche kommer helt tett på sitt publikum. Den TV-sendte konserten veksler mellom det voldsomt utagerende og det stillferdige, nesten hviskende foredraget som hun la seg til på 80-tallet. Disse store sprangene fungerer for artister som kan kunsten å binde sammen ytterligheter og skape en syntese av virkemidlene. Dette er det bare de største scenekunstnere forunt å håndtere. Wenche er en sånn, og med blikk, gester, små kommentarer og innskutte historier tar hun publikum høyt og lavt.

Det ene øyeblikket blåser hun grumset ut av øra på oss med heidundrandes utgave av Beatles' Got to Get You Into My Life for så å fortelle at Du Kan Få En Dag I Morgen som om sammensetningen av disse to låtene er den mest naturlige i verden. Kringkastingsorkesteret er hele veien med som det perfekte akkompagnement.

Mye av musikken er showpreget, men dette er et sceneshow uten ytre staffasje og et gram glamour. Showpreget er dermed trimmet og stusset, musikken er spesialtilpasset det lille showformat med kvass messingkant i blåserekkene. Wenches stemme og orkesterets klang danner et hele som er blitt sjelden kost i dagens TV-underholdning. Moderne TV-show er overlesset av stash, digitaleffekter og rastløse kamerabevegelser, Dogme-filming og "synkronisert" slow motion. Selv den største middelmådighet kan framstå som "the next big thing" i det moderne TV-showets Minni Vanilli-heaven. Kringkastingsorkesteret og Wenche Myhre er godt, gammelt TV - der det du ser er det du får.

Og det vi får er, og som Wenche Myhre in Concert dokumenterer på ypperlig vis, er vårt største nålevende entertainertalent i en konsert av ypperste vokale og gestale klasse. Det er helt utrolig hvor mye innlevelse og energi Wenche Myhre har å varte opp med, selv etter over 40 års idelig repetering av en del av disse sangene. Men en gammel ringrev gir seg ikke, hun virker rett og slett lykkelig der hun står. Det er en lykkefølelse hun lett klarer å smitte lytteren med. Stemmen, den berømte stemmen, er like tindrende av liv som i 1963.

En fin Povel Ramel-medley midtveis minner om det langvarige, fruktbare samarbeidet Wenche hadde med svenskenes revybegavelse. Sine egne, tidlige hits har hun samlet i en annen medley. Innimellom foredrar hun Jan Eggums En Natt Er Forbi med slik innlevelse at det bør sitte en klump melankoli i mellomgulvet på noen enhver etterpå. Lytt også til Blåklokkevikua og Vårherres Klinkekule.

Den eneste feilen med denne plata er at bildene fra TV-showet ikke følger med.

Erlend Ropstad - Hva om det ikke er sånn som du tror at det er

()