Beach Boys
The Beatles

The Alternative to Love - Brendan Benson (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Lyckliga platan

Denne kom sent frem til anmelderen. Når den først er her er han overlykkelig.

Et av 2002s beste popalbum ankommer mine ører såpass seint at det ikke kom med på noen av mine årsbeste-lister. Jeg hørte for første gang om denne mannen på svenske Musikbyrån før jul i 2002. De små kuttene av musikk var så imponerende at jeg de siste månedene har hatt Brendan Benson på en slags huskelapp i hjernen hvor det har stått "må sjekkes ut". Det tok altfor lang tid før det ble gjort noe med. Hver uke uten Lapalco er en fattigere uke.

Benson sleit i flere år med å komme fri fra kontrakt med et stort selskap etter at debuten One Mississippi fra 1996 ikke solgte noe særlig. Først seks år etter kommer oppfølgeren. Allerede ved første gjennomlytting forsto jeg hvor glad jeg kommer til å bli i Lapalco. Melodier og tekster er smått beskjedne og varme, med humor og glede. Lyden er frisk og bekymringsløs.

Med som støtte og hjelp er Jason Falkner fra Jellyfish (pophelter fra tidlig 90-tall). Ellers er det meste gjort av Benson selv. Han har en tydelig kjærlighet for fengende låter. Hans popreferanser går i en rett linje bakover i tiden fra Matthew Sweet til Lennon/McCartney og Brian Wilson. Dette smaker likevel ikke av rip off, men av en særdeles god sans for den fine poppens historie.

Lapalco er ei skive som holder fra begynnelse til slutt. Her er det bare å nyte de tre kvarterene i ett. Om ikke alle låtene er klassikermateriale føyer de seg lett inn i helheten og gjør Lapalco til en potensiell kult-klassiker. Den er et sikkert kjøp for alle som har et vennlig forhold til referansene nevnt ovenfor og som ønsker seg en ny og frisk avlegger av denne type tøff pop.

Good To Me er en fantastisk feelgood-låt, som i en ideell verden spilles på enhver radiokanal hver formiddag. Den handler om hjørnesteiner i Bensons liv, de tingene som aldri svikter. What er en låt om sjalusi pakket inn i glad lettrock av første klasse. Skulle jeg velge en favoritt fra skiva kunne det fort blitt denne. You're Quiet er Benson på sitt mest sjarmerende. Beskjeden og sympatisk, men undrende. Andre gyldne øyeblikk er Folk Singer, I'm Easy, Metarie og den Beatleske Pleasure Seeker. En alternativ utgave av Metarie (kalt Paint the Picture hvis jeg har forstått det rett) dukker opp som dårlig skjult spor like etter Jetlag.

Noen vil sikkert mene at dette er ei sommerplate. Det er jeg enig i. Lapalco er nemlig en slik skive som bringer fram solskinn i hodet selv om det er første nyttårsdag. Jeg har faktisk blitt litt glad i Brendan Benson og hans musikalske univers. Når jeg hører Lapalco blir jeg også litt mer glad i menneskene rundt meg.