cover

The Tenth Corner

Vocokesh

CD (2004) - Strange Attractors Audio House

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Instrumental / Space rock / Psykedelia / Krautrock

Spor:
The Tenth Corner
Love Theme From El Topo
Desert Song (Zabriskie Point)
Eddie's Hallucination
The Holy Mountain
Special Glasses For Remote Viewing
Vibe #4

Referanser:
Chrome
Popol Vuh
Hawkwind
Black Sun Ensemble
Sonic Youth
Pink Floyd
Tangerine Dream
Cul de Sac

Vis flere data

Se også:
Through the Smoke - Vocokesh (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Still standing in Pharaoh's garden!

Life and death at Pompeii - Vocokesh går steintur blant lava, fossiler og peyote.

Milwaukee har et rykte som fristed for psykedelisk rock fra nordstatene de siste 20 årene, opparbeidet og kultivert av navn som Plasticland, The Petals, Cake People og Stuntz's Blue Leg Expedition. Gitarist og el-støy-kultivator Richard Franecki står også bak mangt et bidrag i prosjektene F/i og Vocokesh. Begge dreier seg om instrumental, dvelende psykedelisk rock med industrielle tendenser, ikke ulikt en tenkt krysning av Chrome og Hawkwind.

Siden mer enn fem år har passert siden Paradise Revisited (1998), trodde jeg at Vocokesh hadde parkert i hylla for pussige relikvier for godt. Nå viser det seg at selv ikke paradiset varer evig og Franecki har vendt tilbake med sine gamle kompanjonger for å vanne peyote-kaktusene før de tørker helt inn. Oppe i Wisconsin har de også innspilt sitt nye opus The Tenth Corner, som tydeligvis er et nytt innlegg i debatten om hvor mange hjørner universet egentlig har.
I et slikt evighetsperspektiv er tittelmelodien over nesten før den har startet. Kun et lite 2:26 fragment som kunne ha hørt hjemme på ei tidlig Ash Ra Tempel-plate. Her ødsles det med lidende støygitarer og repeterende synth-pulser. Franecki har også satt seg fore å lydlegge kultfilmer av Alejandro Jodorowsky og Michelangelo Antonioni.

Tre laaange spor forsøker å gi alternative soniske bakgrunner for El Topo, The Holy Mountain og Zabriskie Point. Love Theme From El Topo holder seg mest i Vocokesh sitt kjerneområde, det vil si transefremkallende, Chrome- eller Hawkwind-aktige gitarutskeielser over stadig gjentatte bass og trommemønstre. Et kvarter er vel mer enn de aller fleste tåler av dette, gledelig er det derfor at Desert Song klarer å mane fram andre ørkenånder gjennom sterkt manipulerte orgellyder og andre lydeffekter. Denne retningen utdypes videre på The Holy Mountain og er vel det nærmeste en amerikansk gruppe har tråkket mesterverkene In den Garten Pharaohs (Popol Vuh) og Alpha Centauri (Tangerine Dream). Disse to sporene er platas høydepunkter.

Vocokesh kommer altså ikke akkurat med noe revolusjonerende nytt, men ivrer etter å ta oss med på en ekskursjon for å (gjen)oppdage psykedeliske fossiler. Musikalske avvikere med en trang til Set The Controls For The Heart of the Sun, Phaedra eller Half Machine Lip Moves bør sjekke ut dette nærmere, dette er slett ikke den verste neo-kraut ekspedisjonen jeg har blitt invitert med på.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.