Autechre
Les Rythmes Digitales
Squarepusher

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Harvardbeats

Sammenhengen mellom et forskningsprosjekt og et mediakollektiv.

Super Collider er et forskningsprosjekt ved Harvard Universitet. Der studerer de partiklers bevegelser på internettet, og hva som skjer når disse kolliderer. Fra store deler av internettet blir elementære partikler av informasjon akselerert til opp i mot lysets hastighet. De beveger seg i motsatte retninger omkring en gigantisk fiberring og møtes i et kollisjonskammer. Kollisjonen utløser små, men massive informasjonspartikler, delt opp i alle retninger. Noen av disse plukkes opp av en informasjonsdetektor, og oppbevares for senere overvåkning. Kollisjonene er fulle av bilder og kommer fra hvilken som helst web-site der de opprinnelig ble funnet.

Hva har så dette med musikk å gjøre? Ganske mye, faktisk! Musikk- og mediakollektivet NO Futures seneste prosjekt henter navnet sitt herifra, og sin teoretiske idebank fra disse reaksjonene som studeres på Harvard. Forskerene i dette tilfellet er Christian Vogel, en foregangsfigur innen dansebasert og eksperimentell techno (som på egenhånd og i samarbeid med folk som Dave Clarke, Neil Landstrumm og Russ Gabriel har gitt ut en rekke interessante plater) og Jamie Lidell - en ikke like kjent, men minst like eksperimentlysten produsent med bakgrunn fra Subhead.

Selv om de to bakmennenes musikk tidligere i stor grad har dreid seg om vill eksperimentell maskindrevet tekno, er Soul Collider et ganske sjelfullt vokalbasert eksperiment, med en stor porsjon funk og soul som salat til den vanlige digitale galskapen. Det er så godt som umulig å gi noen fullgod beskrivelse av denne musikken, men det bør poengteres at Lidell har vokst opp med artister som Prince, Sly Stone og George Clinton og jobbet med breakbeat-galninger som Squarepusher, Hardy Spymania og Mat Yee King. Vogel har tatt med tekniker og inspirasjon fra tidlig Detroit Techno, tysk eksperimentalisme og gagnes av intense studier av komponister som Stockhausen og Brian Eno.

En heksegryte fullt på linje med den informasjonsblandingen som vi har på internettet. Resultatet er svært egensindig, energisk, intens og funky musikk som lett unnslipper alle former for kategorisering.

Madder Mortem - Desiderata

(Peaceville)

Nordmennene fortsetter å bevege seg fremover i sin unike og høyst originale retning. Til glede for noen, og stor frustrasjon for andre.