Orange Juice
High Llamas
High Water Marks
Beulah

Lykkepille med nynning

Frem med grillen og badebuksa. Upretensiøs og barnlig pop på sitt aller, aller beste.

Breezy Porticos var en liten og munter gruppe jeg for noen år siden på delvis tilfeldig vis snublet over i min klappjakt etter musikk av alt og alle som var en del av Elephant 6, eller bare løsere beslektet med kollektivet på en eller annen måte. Nå skal det sies at det Denver-baserte bandet er en ganske så perifer slektning, og jeg husker ikke helt hvilke linker jeg fulgte som gjorde at jeg til slutt havnet inn på hjemmesiden deres, men blant andre Chris McDuffie som deltok med å spille inn Keep It Crisp spilte i hvert fall keyboard i Apples In Stereo en gang i tiden. Et knippe MP3-er var lagt ut til nedlasting, og jeg lastet følgelig ned det som var der og slang det inn i winampen (før iTunes' tid) sammen med alle de andre låtene jeg skulle gi en sjanse.

Uten å foreta noen gjennomtenkt sammenlikning bandene og artistene i mellom, pekte Breezy Porticos seg ut som en favoritt, og enkelte låter, i sær Throwing Bees, sørget alene for at jeg skulle komme for sent til første skoletime gjentatte ganger i løpet av de kommende ukene. Å sette seg ned med musikk man kikker på før noe av viktighet begynner, er aldri lurt. Så gikk tiden og jeg glemte nesten helt bort bandet, i det jeg beveget meg videre og sjekket ut andre ting innen både samme og andre sjangere. Allikevel snek aldri Throwing Bees seg fra netthinnen min, og jeg endte i vinter opp med å dumpe innom på hjemmesiden deres igjen, for å finne at bandet hadde et velrenommert debutalbum på samvittigheten. Og det fra hele fem-seks år tilbake. På tide å våkne opp fra koma.

I samme grad som andre venner av E6-kollektivet, som Si Hi to Your Mom, Oranger, Snowglobe, Summer Hymns og Thank God for Astronauts vil de sørgelig nok forbli et relativt oversett band, og det til tross for at de og flere av dem ikke står tilbake kvalitetsmessig for eksempelvis High Water Marks eller Beulah.

Låtene er nærmest strømlinjeformet, så det er få høydepunkter som skiller seg spesielt ut (unntakene: Throwing Bees, Gee, Your Math Looks Terrific og den lengre instrumentale outroen som følger i Blues in Morris Mino). Men det er på samme måte ingen dødpunkt; det hele er en stor lykkepille med nynning, et drivende flott tempo og fengende takter, og tekster som handler om ren uskyld: det å være liten igjen og gjemme seg bort i trehuset sitt, å gå baklengs i snøen, den lyseblå himmelen og popmusikken på A.M.-radioen. Forfriskende fargerikt, som ikke gjøres tyngre fordøyelig av eksperimentering eller annet tull, men heller ikke ender opp med å bli for uvariert (sporadiske innspill med både trommemaskin, synth og munnspill sørger for det).

Nytt album er visst også rett rundt hjørnet. Det passer meg fint nå som det fine været smått begynner å melde sin ankomst, og mye metal, folkemusikk og melankoli settes tilbake i hyllen: Ingenting vil kle de kommende månedene bedre enn nerdete, frenetisk gladpop fra The Galactic Heroes, lystig blokkfløytespill fra Snowglobe og den lekne pysepopen til Breezy Porticos. Det er Breezy Porticos alle skulle forsøkt seg på å spille i hjel solrike dager på sommeren, ikke det fordømte Postgirobygget.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo