Belle & Sebastian
Bright Eyes
Graham Nash

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sommerlig sekstitallspop

Med sitt andre album leverer Alessi’s Ark drømmende og sukkersøt folkpop. Akkurat i tide for sommeren.

Alessi Laurent-Marke fra Vestlondon er bare tjueen år, men hun har likevel flere år i musikkbransjen og en rekke utgivelser bak seg. Inspirert av blant annet Meg White startet hun å spille musikk som elleveåring, og da hun var seksten sluttet hun på skolen og ga ut sin første EP. Deretter fulgte et par år med flere EPer, produksjon av egne fanziner og konsertspilling. I 2008 ble hun kjent med Mike Mogis fra Bright Eyes, og samme året spilte hun inn sitt debutalbum i Mogis og Conor Obersts studio i Omaha.

Og nå er altså album nummer to klart. Denne gangen produsert i samarbeid med David Wrench, og med en lang rekke gjestemusikere. Men lydbildet er likevel enkelt. For det meste er det kun Alessis stemme og akustiske gitar som bærer låtene, tidvis supplert av blåseinstrumenter og plystring. Høydepunktene er åpningslåta Kind of Man og den bittersøte singelen Wire. I tillegg liker jeg at midt i albumet kommer en cover av Lesley Gores Maybe I Know fra 1964. Den søte sekstitalls girlpop-stilen fra originalen er lettere endret på så låten passer godt inn i rekken av enkle folkpoplåter. Til slutt er den lettere vindskeive The Bird Song, med et akkurat passe skranglete komp, en flott avslutning.

Flere av låtene er under to minutter lange, og totalt klokker de tolv sangene inn på under en halvtime. Det er søte, såre og enkle sanger og med referanser til Graham Nash og cover av 60-tallslåter er det fort gjort å tro musikken er gitt ut for flere årtier siden. Men dette er altså helt fersk musikk fra en pur ung jente fra London, som passer perfekt til sommerhalvåret, det være seg sommeren i '69 eller den vi nå står rett ovenfor.

Med tanke på alle sommerfestivalene som nå står for døren er det et under at ingen av de norske festivalene har sikret seg Alessi's Ark. Men det er ennå ikke for seint, festivalbookere. Dere kan fortsatt sørge for at det er tonene fra Time Travel vi hører når vi står der på festivalområdet, med blomster i håret, kald øl i hånda, og sola på himmelen.