One More Mile to Go
Blowin' Like Hell

Junior Wells

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Blowin' like hell!

Et 12-stegs kurs i harmonica blues som burde utdeles sammen med billetten til neste Notodden Blues Festival!

I 1971 startet den 23-årige blues-entusiasten Bruce Iglauer Alligator Records for å gi ut en plate med Hound Dog Taylor & The House Rockers. Lite visste han da at det lille selskapet hans etterhvert skulle vokse seg til å bli det betydeligste nisjeselskapet for tidsløs puristisk blues. Interessen for slik musikk steg flere hakk på 80-tallet og fikk sitt utløp i stadig flere utgivelser på blant annet Rounder og Alligator. Over 30 år og flere hundre utgivelser senere er både selskapet og bluesen selv i like godt hold som noen gang. Alligator har allerede feiret jubileet med The 30th Anniversary Collection, en dobbel-CD som i første rekke henvender seg mot gamle Alligator-kjennere.

Nå foreligger tre samlealbum, Crucial Chicago Blues, Crucial Guitar Blues og Crucial Harmonica Blues som viser hva Alligator anser for å være deres mest "crucial blues" for nye interesserte.

Crucial Harmonica Blues gir 12 eksempler på amerikansk blues med munnspill (eller 'harp') som et av de ledende instrumentene, noen ganger i selskap med akustisk eller elektrisk gitar. Munnspill, gitar og sang må vel sies å være grunnlaget for både ragtime og folkblues med en 100-årig spilletradisjon. Junior Wells og Little Walter var blant de mest innflytelsesrike munnspillere på 50-tallet og referansepunkt for mye av det som finnes her. Tidsspennet på denne samlingen er de 30 siste årene (fra 1972 til 2002), men du vil få problemer med å ordne denne samlinga kronologisk!

Det eldste sporet her er Big Walter Hortons pumpende blues shuffle Have Mercy. I motsatt ende av tiden og dynamikkskalaen finner vi Cephas & Wiggins delikate munnspill og akustisk gitar duett Burn Your Bridges (et av samlingens høydepunkt for meg). Chicago-blues er fyldig representert med legendene Carey Bell (har spilt med Muddy Waters og Willie Dixon), James Cotton og Billy Boy Arnold. Fra California har vi Little Charlie & The Nightcats og William Clarke. Delbert McClinton representerer levende Texas-blues og er en av de få hvite artistene på denne samlingen. I grunnen er det de nyere innspillingene som er mest interessante, nettopp fordi de representerer bluesens framtid.

Alt her er fjellstøtt utført og flere av utgivelsene er Grammy-nominerte i klassen for blues. Å investere i disse tre samlingene er et godt supplement for alle som er kjent med klassiske Chess-innspillinger, og et utmerket startsted for alle som vil orientere seg innen nyere amerikansk blues for en billig penge. Skal noe utsettes på produktet, så er det at det hadde vært plass til ytterligere en halv times musikk på hver av disse CDene. Hvorfor ikke gi folk 75-80 minutter musikk når samlingen likevel er ment som egenreklame for Alligators utgivelser?