Yes
Tool
The Mars Volta

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Navlebeskuende og grenseløst progangrep

Et blikk ned i glemmekassen til Mars Volta.

Omar Rodriguez-Lopez er en kreativ fyr. Mellom The Mars Voltas mildt sagt ambisiøse utgivelser finner han også tid til å slippe diverse soloprosjekter, hvorav det mest produktive hittil er The Omar Rodriguez Lopez Quintet. Apocalypse Inside of an Orange er ett av fire album han snekret sammen under dette navnet mens han bodde i Amsterdam mellom 2005 og 2007, samtidig som The Mars Volta jobbet med Amputechture.

Det er vanskelig å tenke seg, men hvis Omar på noen måte føler seg begrenset av uttrykket til The Mars Volta, så slipper han seg i hvert fall helt løs på Apocalypse Inside of an Orange. Her er det jamming, gitargnukking, taktskifter og altsaks-soloer i et mektig sammensurium av lyd og støy. Her er det heller ei noen vokal som tar opp plass, så alle instrumentalistene får vist seg frem på rekke og rad, noe som utnyttes til det fulle.

Åpningslåta Melting Chariots er en overraskende funky liten sak basert på et ganske grunnleggende jazzsaksofontema som selvsagt sporer inn i litt sedvanlig Lopez-gitargalskap. Men alt i alt en overraskende tilbakeholden åpning. Noe som sikkert er lurt, ettersom tålmodigheten til lytteren skal få mer enn nok sjanser til å bli satt på prøve.

Knee Deep in the Loving Hush of Heresy er jo en utpreget proglåttittel, og den er også dynket i referanser til gamle proghelter, og minner til tider mest om de mest eksperimentelle delene av In The Court of the Crimson King. Saksofonen får virkelig kjørt seg, og skalaene flyr veggimellom mot en frenetisk gitar som høres ut som den forsøker å trenge gjennom til en annen dimensjon.

Det høres ut som de fleste låtene på albumet er resultatet av uendelige jamsessions. Man kan bare lure på hvor mye som ble liggende som uferdig i ProTools. Det soniske frontalangrepet er totalt og altoppslukende, og det er etter hvert umulig å si hvilken låt man hører på eller hvor langt ut i plata man har kommet. Det gjør jo ingenting, særlig når albumets bauta dukker opp.

Jacob Van Lennepkade II fremstår som det 19 minutter lange solopartiet som ble kuttet fra Amputechures Viscera Eyes, noe som burde glede enhver The Mars Volta-entusiast. Det virker som låta aldri vil ta slutt, men når det hele er over sitter man igjen med en skikkelig tom følelse og en fornemmelse av at det meste annet du har på iPoden din er uvesentlig fjas. Og kanskje får man litt lyst til å teste ut hva det enn er disse gutta har funnet i Amsterdam som gir dem energien og kreativiteten til å komme opp med noe så heseblesende og støyende vakkert.

Gemyttene roer seg litt med Fuerza de Liberation, den eneste låta som har noe som kan minne om vokal. Selv om det bare er en grøtete stemme som snakker spansk om noe jeg ikke forstår. Spared From the Insult List følger opp det litt mer latinopregede sporet og minner nesten litt om en slags kosmisk utgave av Santana fra før Carlos ble "legenden Carlos Santana" og nesten helt uforståelig platt.

Rodriguez-Lopez er glad i lyd, og tittelsporet er en sprikende og utflytende lydpastisj, nesten en slags live-krampetrekning på en konsert hvor artisten ikke er villig til å gå av scenen, men fortsetter å lage bråk og lyd og feedback i elleve minutter til. Det tester tålmodigheten, men sannelig om ikke det er musikk inni der et sted også hvis man hører etter.

Apocalypse Inside of an Orange fremstår egentlig som en slags Mars Voltas glemmekasse. Låtstrukturer, arrangementer og lyd faller definitivt ikke langt fra den stammen, men det virker altså som Rodriguez-Lopez begrenser seg om mulig enda mindre uten å ha forventningene til et nytt The Mars Volta album hengende over seg.

Man føler at man får relativt sett korte og intense innblikk i en evigvarende jamsession. Noen ganger faller du ut, andre ganger blir du dratt inn igjen.

Akkurat som god prog skal være.