The Luckiest

Jellyfish
Crash Test Dummies

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tanker om drabantbyen

Ben Folds lurer litt på hvordan livet arter seg for vanlige mennesker...

Den godeste Ben Folds er åpenbart forsynt med flere talenter, for på skiva Rockin' the Suburbs spiller han alle instrumentene selv! Egentlig er det litt vanskelig for en vanlig dødelig å digge disse multi-talentene som på en måte smører flinkheten sin i trynet ditt med egotripper som dette, men jeg har ikke noe imot Ben Folds.

Jeg snublet over mannen med platen Whatever And Ever Amen (1997), utgitt av bandet Ben Folds Five (interessant nok en trio!). Jeg ble introdusert til bandet av en medstudent, og jeg har på følelsen at dette er symptomatisk for hvordan Ben Folds har karret til seg en trofast lytterskare: denne musikken sprer seg blant studenter. Ikke helt greit å si hvorfor, men både tekster, låter og format har en form for studentpreg over seg.

Det er ikke så ofte man kommer over rockeband uten gitar, men Ben Folds klarer seg altså stort sett med pianoet som rytme- og melodi-instrument. Men piano-gehalten betyr ikke Liberace-takter; Folds tråkker vanligvis til skikkelig, og gir virkelig jernet på tangentene. Dermed blir resultatet ganske tight, punk-påvirket powerpop, og ikke bare softe pianoballader. Soundet har likevel blitt noe rundere siden forrige møte, og Rockin' the Suburbs er for meg mer pop enn rock - med masser av harmoniske referanser til klassisk britisk pop på sekstitallet. Forresten minner Ben Folds soloutgivelse meg om en slags krysning av Crash Test Dummies og Jellyfish, så er det sagt.

Stilistisk varierer låtmaterialet fra såre og vare ballader til humor-rock med hiphop-overtoner i tittelkuttet (et litt ironisk spark til musikere i andre genre - morsomt, men den sangen man blir først lei av). Tekstene er av den underfundige semi-filosofiske typen der Folds undrer seg over små, rare historier om menneskene rundt seg - man kan NESTEN strekke seg til å tolke hele skiva som et konseptalbum fra og om suburbia. Men for undertegnede vekker ikke Ben Folds' funderinger alt for mye gjenklang, og dermed blir hele forestillingen ikke så interessant som den potensielt kunne ha vært.

De låtene som sitter igjen etter noen ukers oppmerksomhet er den nokså friske powerpopperen Zak and Sara, den bittersøte balladen Still Fighting It - en pen liten fortelling om hvor kjipt det er å vokse opp og være tenåring, den litt mystiske Carrying Cathy og den avsluttende kjærlighetserklæringen i The Luckiest.

Rockin' the Suburbs toppet formkurven etter ikke så alt for lang tid i spilleren. Etter ti-tolv runder begynte interessen dessverre å avta en smule, og det er vel en indikasjon på at denne platen ikke vil komme til å finne veien tilbake til CD-spilleren min så alt for ofte i framtiden. Likevel inneholder den altså noen ganske så snertne poplåter som jeg på langt nær tar skade av å høre flere ganger.