PJ Harvey

Man var bland molnen - Anna Järvinen (2009)
Anna Själv Tredje - Anna Järvinen (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Føling i fjæra

En kort og konsis samling av følelser fra denne finsk/svenske kritikerfavoritten.

Det er ganske så festlig å se hvordan enkelte artister dukker opp tilsynelatende fra intet og blir del av en tabloidisert mediehype, så kraftfull og lite original at man ved nøye interesse kan følge synspunktene rundt platen som en lang tråd tilbake til utgangspunktet, i enkelte tilfeller får det meg til å møte plater med en god dose skepsis. Er det virkelig så enkelt å skrive om musikk? Er det bare å følge skjema?

I tilfellet med Anna Järvinen skal vi til Sverige, hvor hun lenge var frontvokalist i bandet Granada, et band som ikke er ukjent for verken Sverige eller Norge, men som aldri klarte å overbevise bransjen om å løfte de til topps på tilsvarende måte som Jag Fick Feeling har klart.

Litt trist blir jeg derfor når Jag Fick Feeling egentlig er et ganske alminnelig popalbum. Det inneholder riktignok vakre musikalske elementer, ispedd eventyrfortellinger fra en vokalist som tidvis treffer de øverste tonene på skalaen med Askepott eleganse, og som kan få det mest innbitte steinhjerte til å smelte. Men det er langt i fra så unikt som de mest ihuga pressefolkene vil ha deg til å tro, det finnes flust av svenske damer som beveger seg i dette landskapet og jeg sliter med å se hvorfor nettopp denne platen skiller seg ut.

Anna Järvinen reiser barføtt rundt med toget til ulike perronger og stasjoner, og blottlegger en jakt på sin egen sjel og barndom som ofte bunner ut i tekster om mannen i sitt liv. Mannen som er, mannen som var, mannen som skal komme? Svarene blir hengende i luften, for mens Järvinen utbasunerer skred av følelser komper den heller ikke ukjente gruppen Dungen opp med noen aldeles nydelige melodier. Dungen viser at de kan så mangt mer enn å spille neo-psykedelisk skogjazz, og kler Järvinens tekstlandskap med bl.a. vakre strykere, saksofoner, gitarer og piano. Det hviler en tidløs orkesteral ramme rundt produksjonene, som gjør at melodiene både refererer, inspirerer og manifisterer noe særsvensk i poplandskapet.

Järvinen slipper løs sin hjemlengsel, fremtidsfrykt, hverdagsfrykt, fortidsfrykt, redsel, tårer, vår, høst, vinter og sommer. Dungen plystrer, korer og fører melodiene sammen til en uavbrutt symbiose, uansett hva de spiller: visepop, tweepop, folk eller indierock. Alt kommer på linje ut av høyttalerne og skaper en svensk lydvegg slik bare gode og samspilte musikere kan.

Trist synes jeg derfor det er at Järvinen som skal være i front for disse produksjonene roter det til med tekstene sine. Etter flere gjennomlyttinger faller følelsene slapt sammen som ganske normale hverdagsobservasjoner i mine ører. Vi har det alle tøft i blant, og føler storbyens klamme hånd føre tankene mot barndommen og bedre tider. Gode låtskrivere utleverer gjerne sine egne tanker, men klarer på samme vis å inkludere lytteren til sitt univers, gjerne bygd på mer genuine emosjonelle refleksjoner. Akkurat der klarer jeg dessverre ikke å henge med denne platen ned i avgrunnen.

Konklusjonen fra meg blir derfor at det skorter litt på lyrisk originalitet her. Platen innehar noen riktige gullspor som Nedgangslåten, Svensktalande Bättre Folk og Kom Hem hvor Järvinen og Dungen utfyller hverandre på en vakker pop-estetisk måte. Disse sporene gir vellyd og etterklang som kan tåle mang en runde i spilleren, men som helhet utleverer ikke Jag Fick Feeling noe mer følelser for meg enn en ganske grå hverdag, når jeg forventet en skikkelig sort søndag.