Michael Nyman
Claude Debussy
Stars of the Lid

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Inlandish empire

To mestere i sitt fag møtes igjen. Resultatet er et både vakkert og personlig kosmos.

Sist vi hørte fra de to herrene Hans-Joachim Roedelius og Tim Story var det med særs behagelige prosjektet Lunz. Med Inlandish vender de to tilbake til med en plate fylt av gripende vakker musikk, poetiske og atmosfæriske stemninger i det som er et følsomt møte et sted mellom akustisk ambient og ny-klassisk elektronika.

Tyske Roedelius har rukket å bli noe sånt som 73 år gammel, og hvis han i det hele tatt ser seg tilbake kan han skue attende på innovative enheter som Cluster og Harmonia, foregangsband innen utviklingen av moderne elektronisk musikk. Tim Story er en "elev" av Roedelius, en amerikansk komponist som er litt mindre kjent, men også anerkjent for sine komposisjoner mellom orkestrert akustisk og elektronisk musikk. Han er sitert på å være inspirert av Erik Satie og Claude Debussy, men også Bartok, Arvo Pärt, Miles Davis, Coltrane, Steve Reich, Can - og Cluster. Story møtte sitt forbilde, Roedelius, allerede tidlig på 80-tallet, og de to har holdt kontakten siden.

Det er umiddelbart en stor kjellerlem som slamres vidåpen mens alle varsellamper blinker og røde flagg veiver fare bare vi i det hele tatt begynner å nærme oss soft klassisk musikk med en touch dundyner av synth. Her er veien skrekkelig kort fra sinnsutvidende avslapning til smooth muzak som stinker Old spice og solnedgang på stranda. Roedelius og Story ser faresignalene, og redder seg trygt i havn uten så mye som å anstrenge en muskel. Dette er drevne herrer, de vet hva som kreves for å styre unna. Story har da også sitert Charles Ives på at "beauty in music is too often confused with something that lets the ears lie back in an easy chair." Her er Story inne på noe av essensen til Inlandish. Dette er ikke bare musikk å flyte medstrøms med, dette er ikke bare støttetoner til ryggputen. Det hersker også en følelse av noe ukomfortabelt over dette materialet, en sonisk utrygghet eller i det minste et slør av mystikk som forstyrrer den perfekte overflaten og som gir platen ekstra dynamikk. Men det punktet skal ikke overdrives, dette er vakker musikk, skapt og egnet kanskje først og fremst for å behage, men den gjør så uten å virke tacky.

Det er også interessant å studere musikken nøyere, der den beveger seg et sted mellom det elektroniske og det akustiske, uten at det er helt gitt å si hva som er hva. Grunnlaget for Inlandish ble skapt i Tim Storys Ohio-studio, der Roedelius i løpet av få dager la ned enkle, repeterende og minimalistiske pianolinjer som Story så kunne leke seg videre med. Det tok ham fem måneder å vri og vende til det uttrykket han ønsket. Men så har da resultatet også blitt riktig så lekkert. Som platecoveret indikerer er dette musikk som tar oss med opp til værs, over skydottene og hverdagens stræv og inn i en "annen verden". Bare de litt unødvendige beatsene helt på slutten minner om at vi fremdeles er en del av jorden.