Gatas Parlament
Conspiracy 2 Murda the Mentally Dead
Alarmclock Connection

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

'And so I stand ready to attack the nonsense...'

Åttespors smakfull blanding fra Romsås' store sønn. Langt fra hjernedødt, og med behagelige retro-elementer.

DonMartin har hatt en finger med i spillet i mye av det som har skjedd "den norske rap-scenen" (sic), siden B.O.L.T. Warhead og andre snålinger satte det hele i gang for en god stund siden. Veteranstatus kan en si, men med lite egenproduksjoner har DonMartin satt spor etter seg både i Gatas Parlament, Conspiracy 2 Murda the Mentally Dead og Alarmclock Connection. CVen krydres videre av DJ-ing på Rainbow Radio og platepushing på Sun Rekords & Kans. Ingen newbie vi har med å gjøre, med andre ord.

The Al Dente EP kom vel strengt tatt ut på vinyl i fjor, men da DonMartin heller valgte å tilbringe vinteren i Guatemala(?) tok det en stund før CD-utgaven var på plass. Plata er snekret sammen med Fasttracker 2 på en PC, uten at det gjør altfor mange plagsomme ting med lydkvaliteten. Totalt åtte spor gis til kjenne, hvilket er gavmildt til en EP å være. Tekstene hever seg langt over knuffingen og skittslengingen til mange andre i genren, da DonMartin sveiper innom en god del mer politisk bevisste temaer (arven fra Gatas Parlament?). Aller best blir det på Thought For Food, et riktig så morsomt oppgjør med den nattlige lørdagskebaben og annet grums. Hele Alarmclock Connection har bidratt på en eller annen måte, i tillegg blant annet Professor Anarad bak produksjonsspakene. Den gale professoren var for øvrig spellemansnominert i rap-klassen i år med sitt debutalbum I Lost My Mind In Da Rivers Of Babylon (2001). DonMartin har en noe tilgjort britisk vokal, som passer fin-fint med den tunge og golde rap-stilen. Sammenlagt minner dette om eldre rap-utgivelser både av norsk og utenlandsk opprinnelse. En bitteliten dæsj ragga-følelse er også å spore.

DonMartin bør ikke forveksles med sin navnebror i gode, gamle MAD. Dette er kremgod norsk rap. DonMartin har allerede gjort unna en del konserter sammen med andre rappere i år, så forvent å se mer til denne herremannen. Som han så sympatisk informerer om på sin egen hjemmeside: det er jo vår...