Happy Songs For Happy People - Mogwai (2003)
Mr Beast - Mogwai (2006)
Zidane: A 21st Century Portrait - Mogwai (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

'Ladies and Gentlemen: Mogwai!'

Selv-proklamert 'Scottish Guitar Army' oppsummerer karrieren gjennom diverse BBC liveopptak over årenes løp.

At John Peel får æren av å innledningsvis introdusere Mogwai på denne samleren av BBC live-innspillinger er både passende - og på sin plass: Den nylig tragisk avdøde og allerede legendariske radio-storheten hadde fingeren på pulsårer av ymse musikalske slag, og derfor på mange måter egenhendig ansvarlig for å opplyse musikkinteresserte over hele verden om hva som måtte røre seg i musikalske undergrunner, og var også tidlig ute med å spre budskapet om skottene i Mogwai og deres atmosfæriske, bevegende og rett som det er gåsehudframkallende gitarstøy. Peel introduserer vel også Mogwai til potensielle nye fans med Government Commissions, ettersom det vil være naturlig å betrakte samleren av BBC liveopptak som en slags "best of" godt egnet som nye lytteres første bekjentskap med skottene, samtidig som inntrykket av et band i stadig utvikling over et knapt tiår er til stede.

Allikevel er ikke låtvalget i kronologisk rekkefølge, men åpnes og avsluttes med låter fra deres seneste langspiller, med eldre låter ispedd i mellom. Disse viser i stor grad de forskjellige sidene av Mogwai, fra Codys hjerteskjærende melankoli og Hunted by a Freaks mer elektronisk anlagte post-rock til intense støy-utblåsninger i todelte New Paths to Helicon. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, Mogwai høres fremdeles ut som Mogwai; selv om noen elektroniske elementer har gjort sitt inntog, og velbrukte post-rock formler har blitt endret over årenes løp, innehar bandet fortsatt deres umiskjennelige karaktertrekk fra midten av 90-tallet som for alvor var med på å plassere skottene på musikk-kartet som en nyskapende gitar-armé å regne med - noe som også de alternative live-versjonene på Government Commissions langt på vei beviser.

Live-settingen er da også åpenbart der hvor Mogwai føler seg mest hjemme, og lar de aller fleste låtene på Government Commissions nyte godt av dette. Det hele høres skitnere, mer intenst, mer uberegnelig og til tider langt mer aggressivt ut, akkurat slik forskjellene mellom Mogwai live og på plate fremstår. Men begrensingene av live-settingen åpenbarer seg også; spesielt tydelig på R U Still in 2 It?, som føles naken og uferdig i mangel av Arab Straps Aidan Moffat og hans slørete og distanserte gjestevokal.

Derimot er versjonen av Young Team-høydepunktet Like Herod aldeles fullkommen. Sangen, som bør regnes som selve definisjonen på "quiet-loud"-formelen, er her presentert i en lengre og mer aggressiv utgave som formelig snerrer av hissige duellerende gitarer. De absolutt destruktive og bortimot dødelige overgangene (Bokstavelig talt, altså. Personer med dårlig hjerte bør styre unna.), fra forsiktige reflekterende gitarnoter, til plutselige massive vegger av lyd er så definitivt til stede, men her med om mulig enda flere lag av intet mindre enn total destruksjon.

Allikevel, tross flere høydepunkt som dette er det allikevel vanskelig å betrakte Government Commissions som en definitiv karriere-oppsummerende "best of Mogwai", til det er savnet etter en like definitiv live-versjon av deres muligens beste låt Mogwai Fear Satan for stort, samtidig som det skuffer litt at anonyme spor som Secret Pint får alene representere tredjeplata Rock Action, mens det mest naturlige og spennende valget, fantastisk vakre Dial:Revenge, forbigås i stillhet.

Så som det ofte gjelder for samlere av denne typen, blir karakteren man ender opp med noe misvisende: Selv om andre band ville drept for å inneha bare halvparten av låtutvalget på Government Commissions, blir inntrykket for Mogwais del at det hele "kunne vært enda bedre" for sterkt til å ignorere. Men, og dette gjelder for så vidt hele plata, men spesielt på den tidligere nevnte Like Herod, skrur du opp volumet og dimmer ned lyset er her du kommer nærmest en Mogwai live-konsert i din egen stue. Men som det ofte gjelder for Mogwais støycollager, pass bare på å ha volumet så høyt at lyden høres like mye som den føles - og musikken føles like mye som den høres.