cover

WACMusic

Ill Lit

CD (2002) - Badman / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Alternativ / Lo-fi / Americana / Elektronika / Casiopop

Spor:
Diner Girls
Welshratz
Prestonhood
Beating the Daylights Out of My Nightlife
Here's to the Rescue
Endlessly
Whitewashing
I Told You So
The Replacements Song
Options
Other People's Wives
I Would Be True

Referanser:
Beck
Grandaddy
Sparklehorse
Hayden
My Morning Jacket

Vis flere data

Se også:
I Need You - Ill Lit (2004)
Tom Cruise - Ill Lit (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Over regnbuen

På en humpete vei med en skurrende radio og regnbuen i sikte, på vei inn i americanaland.

"She stepped out of a doorway on 86th Street
startling me badly, and softly spoke
a word that might have been my name -
a pretty fourteen-year-old maybe, in black denim"

Slik starter diktet Encounter 3 A.M. av den prisbelønte poeten Franz Wright, hentet fra samlingen Ill Lit. Wright er en moderne realist som gjerne knyttes til temaer som paranoia og isolasjon i en mørk verden. Boken kan hermed anbefales som lesning mens man har bandet av samme navn på anlegget.

Ill Lit, bandet, er i første rekke Daniel Ahearn og Melanie Moser, i tillegg er en rekke etternavn kreditert som bidragsytere. Mest kjent er vel produsent Dylan Magierek; han styrer Badman Recordings og har tidligere jobbet med blant andre Erlend Øye, Mark Kozelek og Paula Frazer.

Selv om Ill Lit berører noe av den samme tematikken som Franz Wright, så aner jeg ikke om de kjenner til boken, jeg vet faktisk ikke stort mer om dem enn at de er to Brooklyn-baserte artister som nå bor i Los Angeles. Det har da heller ikke så stor betydning, det er som alltid musikken som teller. WACMusic that is, som ser ut til å stå for We Are Country Music. Det er det også til en viss grad, men langt unna den som kommer fra Nashville.

Ill Lit tar sine akustiske folkviser inn i en toybox bestående av rytmer, radiosignaler, feltopptak, skurr og støy og blippblopplyder. Her inne klipper og limer de alt sammen på nytt med en barnslig iver, og når de kommer ut så har de med seg en småskev, sammenlappet samling låter som såvidt står oppreist på egen hånd. Skjørt og hjemmelaget makkverk vil sikkert puristene le hånlig - vakkert, ektefølt og naturlig sier vi som også gjerne nyter vår dose Grandaddy, My Morning Jacket og Sparklehorse i ny og ne.

Ill Lits største sjarmoffensiv mot countryfolket finner vi i den delte vokalen mellom Ahearn og Moser, de to skaper en harmonisk og stødig motvekt til lydteppet som flakser rundtforbi. På Here's to Rescue (der en spilledåse med New York, New York pludrer og klunker i bakgrunnen) og Options (med en finte til Over the Rainbow) lykkes de til fulle å mikse tradisjonell låtskriving med fikse innfall, og dermed skape sin egen form for WACMusic. De er ikke fullt så umiddelbare som nevnte Grandaddy eller Sparklehorse, men bevares, dette er ikke bare et originalt forsøk på å smelte sammen electronica og lofi-folk/country, det er en høyst vellykket plate som ikke bare står av seg selv, men som også vokser etterhvert som man blir kjent med den.

Når tonene av skjønne I Would Be True svinner hen så kan man fullføre Encounter 3 A.M., bla om til neste dikt og starte platen på ny:

"But finally I did
what lots of normal men would do,
given the chance.
I started walking, fast, and turned my back on her."

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo