Burns Out Bright
Bayside

No Fate - Lock and Key (2004)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Snart glemt

Uansett hva slags genre man vil kategorisere Lock And Key under, så er det dessverre ikke mye til debutskive vi sitter med.

Det er ganske underholdende å legge merke til hvordan noen plateselskaper prøver å selge sitt produkt i presseskriv og lignende. Deep Elm er intet unntak. Det er jo ikke til å stikke under en stol at den til tider forhatte genren "emo" har vært gjennomgående i stallen deres. Det virker nå som Deep Elm forsøker å unngå et slikt stempel ved å gi genren et annet navn, eventuelt adoptere et annet navn fra en annen genre. I presseskrivet for Lock and Keys debutalbum er det nemlig aldri snakk om emo, her heter det post-hardcore. Og for all del, det høres jo vanvittig mye tøffere ut på den måten. Denne samtalen hadde jeg med en venn av meg som ble ganske opprørt over at jeg i det hele tatt kunne sammenligne post-hardcore/screamo med emo, men uttrykkene er vel ikke så langt unna hverandre, skulle jeg tro. I mine ører må jeg nok bare si at jeg synes både screamo og post-hardcore fint kan brukes som erstatninger for ordet emo under enkelte omstendigheter. Her kan vi kanskje inngå et kompromiss om at Lock and Key støtter seg litt i hver av genrene.

Screamo, emo eller post-hardcore, uansett hva dette er så er det i alle fall debutskiva til Boston-bandet Lock and Key. De ga ut en EP i 2004, og denne imponerte såpass at de ble tatt godt inn under vingene til labelen. Lock and Key har absolutt trøkk, men når det kommer til låtene i seg selv så er de forferdelig ordinære og i de fleste tilfellene uten det lille nødvendige som trengs.

Debuten til Lock and Key åpner på svært ordinært, og forventningene blir raskt skrudd ned atskillige hakk. Først på 303 føler jeg at jeg finner den gode låta under lydveggen som bekler alle sporene her. Ellers er det kun i de periodene man kan høre at bandet slipper seg litt løs fra standarden at jeg i det hele tatt kan nyte dette. Winston Churchill fungerer som et eksempel; en låt som beholder trykket og samtidig holder mål låtmessig. Svulstigere enn avslutningssporet Opening skal man lete lenge etter, og det ender med at Pull Up the Floorboards veldig raskt kommer til å gå i glemmeboken.

Lock and Key bør nok aller helst slippe seg løs mye mer før de kan oppnå noen ting som helst med musikken sin. Akkurat nå virker det bare stivt og oppskriftsmessig, og ender opp med å være ganske kjedelig. De som venter på noe fantastisk fra denne kanten må nok smøre seg enda litt mer med tålmodighet.

Wilco - Yankee Hotel Foxtrot

(Nonesuch)

Dagens tekst: hvis du bare skal ha en plate i år, så er det ingen vits å utsette kjøpet.