In the Beginning... - Townes Van Zandt (2003)
Acoustic Blue - Townes Van Zandt (2003)
Our Mother the Mountain - Townes Van Zandt (1969)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Noe av det beste Texas kan tilby

Vellykket samler som presenterer enkelte av Van Zandts store øyeblikk.

Å velge ut låter til en samler med Townes Van Zandt er ikke akkurat den enkleste oppgaven. Tomato Records, som ga ut mange av mannens mest klassiske 70-talls plater, besitter en enorm skattkiste å velge fra, og The Best of... holder seg til disse utgivelsene. De har skjøttet jobben vel, og forsøker med et par unntak å levere det tittlelen lover. Zandts knallsterke signatur gjør uansett at det er vanskelig å mislykkes.

Rikmannssønnen fra Texas døde plutselig i 1997, bare 52 år gammel. Da kunne han se tilbake på en tretti år lang unik platekarriere, noe som sikret ham et navn blant de mest udødelige av alle amerikanske låtskrivere. Den startet i 1968 med The Sake of the Song (senere First Album) som ikke er representert på denne samleren. Det er derimot Our Mother the Mountain (1969). Det er lett å høre hvordan Van Zandt tidlig skilte seg ut fra mengden. Med en distinkt og varm stil som var preget av både amerikansk folk, blues, outlaw-country, rock og popmusikk, hvisket han bort grensene mellom Nick Drake og Johnny Cash, mellom Leonard Cohen og Gram Parsons. Tittelkuttet og Snake Mountain Blues viser noe av denne balansegangen mellom de såre visene og de mer rocka sidene ved Townes Van Zandt.

Det er også valgt ut flere konsertopptak fra ulike stadier i mannens karriere. Det er korrekt nok, med tanke på at han mest av alt var en scenens mann og spilte langt mer ute blant folk enn i studio. Vi får utdrag fra Live at the Old Quarter (spilt inn i 1973, gitt ut i 1977) og Rain On a Conga Drum (spilt inn i 1990, utgitt i 1995), og man kan lett høre hvordan Zandts stemme med årene ble mer rusten og moden, men hvordan han beholdt varmen og intimiteten i vokalen. Selv om kvaliteten holdt seg høy gjennom hele karrieren, foretrekker jeg hans tidligste periode. 70-talls klassikere som Tecumseh Valley, If I Needed You, For the Sake of the Song og Pancho & Lefty blir rett og slett aldri for gamle.

Det må være tillatt å sette et lite spørsmålstegn ved å inkludere Bo Diddleys Who Do You Love og de to duettene, Waiting Around to Die (med Calvin Russell) og No Place to Fall (med Willie Nelson). Om ikke annet så viser de noe av den musikalske bredden til Zandt, og ikke minst den enorme innflytelsen han har hatt på andre.

Som sagt er det like fånyttes å plukke på mangler som det er å sette sammen en slik plate. Det er bare å nyte det man får. Platen er ikke kronologisk sammensatt, og det litt innholdsløse omslaget er noe skuffende, et langt og velskrevet essay av John Kruth til tross. Det er kanskje ikke så farlig, etter noen runder med denne samleren vil nok behovet for å kjøpe opp hans originale plater melde seg uansett. For de som allerede har det meste fra før, er det ikke så veldig mye nytt å hente her.

Zandt er en del av den amerikanske kulturarvens bedre sider, slik John Steinbeck og Woody Guthrie er det. Å kjenne til ham, i det minste gjennom en enkel samler, er intet mindre enn obligatorisk.