Aerial M
David Grubbs
Jim O'Rourke

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Et stillferdig meteorregn

Littleton og O'Neill improviserer frem behagelige gitartoner, men ble litt trøtte underveis.

Tara Jane O'Neill og Daniel Littleton er ingen hvem-som-helster i indiekretser. O'Neill har en fortid i meget hørbare Louisville-band som Rodan, Retsin og The Sonora Pine, mens Littleton vel er mest kjent som vokalist i popbandet Ida, og som medlem i The Hated og Liquorice.

Låtene til Music For a Meteor Shower ble visstnok improvisert frem i løpet av en natt under et meteorregn i New York, mens selve platen ble ferdigsydd ved en senere anledning. Det er ikke umulig å se for seg Littleton og O'Neill sittende i hver sin stol med gitaren på fanget og med meteorregnet som eneste lyskilde når man hører på dette. Meget stillferdig plukkes det på de respektive akustiske gitarene, som av og til får selskap av et klokkespill, elgitar eller keyboards. Det er likevel meget god plass i lydbildet her, og de gjør lite eller ingenting for å fylle det. De to skaper en nærmest kald ambient stemning som fungerer meget vel som akkompagnement til å kikke på stjernene, se på at snøen daler eller å bare glo langsomt inn i veggen - med andre ord litt meningsløse aktiviteter uten særlig spenning. Dan Littleton og Tara Jane O'Neill makter ikke å bruke de nakne tomrommene med nok kreativite innspill til at det blir overvettes interessant å høre på, og jeg tar meg aldri i å gispe av forbauselse eller glede av å følge deres våkenatt. Jeg har ingenting imot fingerplukking, akustiske gitarer eller improvisasjon, men i forhold til særegne musikere som David Pajo og John Fahey blir dette for småplukk å regne, og et vitnesbyrd på at det slett ikke er nok å lete frem noen rare akkorder for å skape spennende improvisasjon. Det er ingen kutt som hever seg særlig fra andre, men platen omkranses av to 10-minuttere: Talking In the Kitchen er en enerverende monoton plukkfisk, mens avsluttende Long Held Ones er mer avslappende lytting. Den blir også meningsløst lang, uten noen form for utløsning eller særlig utvikling. Et underlig unntak er den franskspråklige vokallåten Ohh La La... som med sine hint til Serge Gainsbourg/Stereolab skiller seg mest ut fra de andre sporene her.

Når det er sagt, Music For a Meteor Shower er slett ikke et ubehagelig tonefølge i all sin monotone og søvndyssende flyt, og som soundtrack til en film om for eksempel meteorregn vil platen sikkert kommet bedre til sin rett. Interessen for dette prosjektet ligger nok likevel mye i de to respekterte navnene, og for de som kompletterer diskografien vil ikke Music For a Meteor Shower på noen som helst måte forvolde skade på samlingen. På den annen side vil det ikke utgjøre det helt voldsomme savnet å misse den heller.