Hella
Lightning Bolt

Destination Tokyo - Nisennenmondai (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Banzai!

Japanske damer viser veien ut av rockens blindspor med høyenergisk og medrivende instrumentalrock.

2008 vil bli et stort år for jentetrioen fra Tokyo. I løpet av året slippes langspilleren Destination Tokyo, og i forkant av denne kommer EP-samleren Neji/Tori på norske Smalltown Supersound. De to EPene ble opprinnelig utgitt i 2004/2005, og har vel ikke vært spesielt godt tilgjengelige her til lands. Nisennenmondais opptreden under Ladyfest på Mono i Oslo (4. mars) var dessuten en fabelaktig oppvisning. Instrumentalbandet fremviste en latterlig fengende blanding av no wave, krautrock og dansbar punkrock, der særlig trommis Sayaka Himeno viste motoriske egenskaper av en annen verden. Ikke vanskelig å forstå at Battles har vært blant de største hyperne av denne trioen.

Neji plasserer på velvillig vis bandets røtter. Tre av de fem låtene er nemlig oppkalt etter band; Pop Group, This Heat og Sonic Youth. Til sammen danner disse tre mye av Nisennenmondais uttrykk. I likhet med disse innovative bandene er Nisennenmondai mer opptatt av å skape enn å reprodusere, der kombinasjonen av hypnotiske grooves, metalliske gitarer og bølger av støy som vasker over oss virker sjelden friskt. Lydbildet er tidvis ganske rufsete, en mellomting mellom Konono og Lightning Bolt kan man tenke seg, men ikke mer enn vi tåler. Tori er den svakeste av de to EPene, men har nok det aller feteste enkeltkuttet i Kyuukohan. Ellers er ikke låtdelingen så utrolig viktig for å nyte dette bandet.

Destination Tokyo er om mulig enda hvassere enn dette oppsamlingsheatet og responsen fra det norske publikummet etter konserten i Oslo bør åpne for snarlig gjentagelse. Merk av navnet Nisennenmondai, altså, først som sist. De vil garantert la høre fra seg utover året.