Ballad Of Nice & Easy

Liquid Skin - Gomez (1999)
Liquid Skin - Gomez (1999)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Britisk bluesrock med elektronisk (opp)løsning

De britiske slacker-rockerne i Gomez stjeler ikke lenger så mye fra fortiden, men mer fra nåtiden.

De har fått mye tyn denne gangen i britisk musikkpresse, de fremdeles unge mennene i Gomez. Muligens har kritikerne denne gangen vært ekstra surmagete, da ventetiden etter den Mercury-prisede debuten Bring It On (1998) og oppfølgeren Liquid Skin (1999) ble fylt med variabelt innhold. EPen Machismo (2000) og overskudds-samleren Abandoned Shopping Trolley Hotline (2000) ga nemlig ikke all verden av mening, og bidro nok mer til å skru opp forventningene enn å stå som fullverdige utgivelser. Ut i fra en slik teori blir det vanskelig å gi In Our Gun (2002) rettferdig behandling.

Da jeg oppdaget Gomez med Liquid Skin, ble jeg slått over å kunne finne et rockeband som hadde slike diverse forgreininger, men likevel har sin basis i bluesrocken. Det rimte ikke helt med bildet av unge briter på tampen av nittitallet, men jeg ble solgt, jeg. Jeg synes fremdeles at We Haven't Turned Around på Liquid Skin (1999) er en av de vakreste rockelåtene som er å oppspore. Bandets bruk av tre vokalister som lager hver sine "lag" på musikken og stemninger gjør dem uforutsigbare, og gir dem samtidig en tyngde til å beherske et utall av stilarter. Helhetlig best er nok fremdeles Bring It On (1998), der lysten til å bestille en enveisbillett til Mexico er svært så sterk hver gang jeg spiller Tijuana Lady. På tross av kilovis med melankoli er ikke humoren langt unna, lytt for eksempel på den frydefulle Get Myself Arrested på samme utgivelse.

Machismo EP (2000) med påfølgende soundtrack-debut til Gone In 60 Seconds (Nicolas Cage m.fl.) er visstnok låter som Gomez ikke klarte å vente med å utgi sammen med Abandoned Shopping Trolley Hotline (2000). Overskuddssamleren som kom rett etter var nok en viss skuffelse, her er det i hvert fall ikke alt som gjør seg like bra eller er berettiget plass på en helaften med bandet. Hvor bandet etter dette skulle ta veien, hadde jeg ingen formening om før årets utgivelse ble lagt i lanken min.

De militære- og våpenmessige referansene i tittel og låtutvalg denne gangen skal visstnok være inspirert av opptøyene i England i 2001, samt Bush vs. Gore-valgkampen. Intet lystig utgangspunkt, men heller ikke særlig viktig for å kommentere musikken. Nytt i denne omgang er de elektroniske innspillene, med litt loops og keyboards. Bluesen er noe nedtonet, og det virker som om Gomez forholder seg mer nå til nåtidens musikk enn referansene i deltablues, syttitall og så videre. Men: for den som måtte frykte det, på tittelkuttet, Sound Of Sounds og enkelte andre spor er vi rett tilbake til Bring It On (1998). Her slår de igjen og til gagns ut i neddempet, korende, klimprende og møysommelig akustisk rock. De elektroniske innslagene fungerer først og fremst som stemningsskapende, men også enkelte ganger for å lage friksjon i låtene (for eksempel i Rex Kramer og Detroit Swing 66). Blåsere og saksofoner er det heldigvis mye bruk av, noe Gomez hele tiden har vært veldig flinke til å krydre sine låter med.

Det er veldig lite av misser å spore på In Our Gun, selv om de elektroniske innslagene ikke utgjør noen radikal endring. Som alltid er det et nostalgisk skjær over musikken til Gomez, som resulterer i at kroppen smyger seg stadig mer i vater jo lengre man kommer ut i plata. 1000 Times er vel sporet på In Our Gun som mest ligger opp i mot siste studioutgivelse, men er samtidig også noe av det helt klart bedre av de tretten låtene man får servert. Jeg synes Gomez med In Our Gun har klart å holde stand både på egenart, musikalsk skjønnhet og levedyktighet. Dette vil aldri ha kommersiell stadion-appell i ordets verste betydning, og glad er jeg for det.