cover

Den Få'kke Du

Leif Juster

2 x CD (2005) - Normann / Musikkoperatørene

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Revy / Vise / Humor / Barnemusikk / Swingjazz / Slagersang

Spor:
Ola Oppigarn's Rheinlender
Bestemors Mazurka
Trekkspillmannen
Hurraguttcharmøren
Swingvise - 1
Eia Var Jeg Der - 1
Den Få'kke Du
Idealet
Sudde-rudde-reisan
I Bordeaux og Marseille
Pølsemaker, Pølsemaker
Størmann På Måka
Vær Glad For Det Lille Du Har
Sykkelvisa
Pramhusbesidderen
Saker & Ting
Problemet
Stompen Min
Heididlumdei
Det Holder Koken
Hop-di-dei (Hoop-dee-doo)
Kokosnøtten
Typene
Solformørkelse
Swingvise - 2
Eia Var Jeg Der - 2


Amerikabåtens Hjemkomst Julaften
Doffen På Skolen
Pippi Langstrømpe del 1
Pippi Langstrømpe del 2
Pippi Langstrømpe del 3
Pippi Langstrømpe del 4
Doffen I Norsktimen
Krølltopp
Bamsens Fødselsdag
Pøsevev
Skolesketsj del 1
Skolesketsj del 2
Forlorne Spanske Fårefrikadeller I Dill

Referanser:
Otto Nielsen
Jens Book-Jenssen

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Mot norrmalt!

En kulturhistorisk gullgruve som kulturrådet snarest må bevilge med støttekjøp til alle landets folkebiblioteker.

Undertegnede har en (kortvarig) karriere som teppe- og markiserenser bak seg. En gang jobbet vi i parketten på gamle Edderkoppens revyteater, dengang Einar Schankes ABC-teater. Dette var høsten 1983, Øyvind Blunck var trekkplaster, Book'en skulle opptre, og jammen gjorde ikke Leif Juster sin langstrakte framtoning gjeldende. Det var et skikkelig kick å kjøre tepperensmaskinene mellom beina på disse levende legendene i norsk showbusiness. Med sin raspende buldrerøst og kneggende latter kunne du høre at Juster var i anmarsj lenge før han rundet hjørnet. Han forserte hindringer, hoppet over ledninger og skrevet over rusk og rask med en rutine som vitnet om livslangt virke i kulissene og bakrommene hvor scenens illusjoner og magi skapes. Justers velkjente pipstilkbein danset rundt i lokalet mens Langeleif holdt korte og hjertlige passiarer med gamle og kjente folk, scenearbeidere, lysmester, balletpiker og sminkører. Han grunnla og drev stedet i årevis, det var på sett og vis "sjefen" som vendte tilbake. Til oss rensegutta hadde han en munter kommentar om Ali Baba, Scherezade, det flyvende teppe og 1001 natt. He-he-he, kan vi ikke formelig høre den karakteristiske Juster-latteren runge i hallene? Et fint minne, og min eneste nær-Juster opplevelse.

Takket være Normannn records, landets ledende selskap for nyutgivelse av historiske norske plateopptak, kan alle nå få seg en real Juster-opplevelse, idet hans samlede innspillinger på 78-plate foreligger på en gedigen dobbel CD. La ikke "78", en teknisk term for euforismen "steinkake", skremme deg. Lyden er nemlig i seg selv skremmende god, de ypperligste eksemplarer er brukt som materiale til denne plata. Første CD byr på sang, den andre fylles hovedsaklig av sketsjestoff. Mye er velkjent, annet vil sannsynligvis være nytt for lyttere flest. Hovedinntrykket som danner seg er av den komplette entertainer, av Justers mange talenter som deler i et større bilde som denne utgivelsen virkelig makter å tegne. TV-dokumentarer og biografien han skrev til tross, Den Få'kke Du er den første utfyllende dokumentasjon av Juster, en kunstner som var langt mer enn bare komiker. Han viser her hele sitt register, det koleriske viddet og den til tider anarkistiske humoren som nok er planlagt og vel innøvd, men som virker spontan og improvisert. Alt virker ferskt, friskt og øyeblikkspreget.

Tilstedeværelsen er selvagt total. Juster var unik og han huskes med rette for sin særegne framtoning. Det er umulig å ikke se ham for seg når platas mange klassiske numre kommer som perler på ei snor: Sudde-rudde-reisan, Pølsemaker, Pølsemaker, Den Holder Koken, Kokosnøtten og så videre, og så videre. Det er helt uunngåelig at disse sangene knyttes først og fremst til Juster. Dette er hans stoff og det lever videre primært i kraft av ham. Uttrykk som "mot norrmalt" er selvsagt et begrep brukt som relativiserende størrelse i statsmeterologens gledesløst saklige radioværmelding, men blir etter Justers benhandlig en justerisme vi først og fremst tillegger kverulantens vokabular.

Juster evnet å gi hverdagslige begreper, munnhell og foreteelser nytt og uventet innhold. Slang og sosiolekt er viktige byggesteiner i nesten alt revymateriale, og utgjør for ettertida et interessant bilde av språk og oppfatninger i forgangne dager. Dette kommer særlig fram i Swingvise (her i to versjoner) hvor femtitallets kuriøse jazz-slang utsettes for Justers utsøkte parodiering. Sketsjen Pølsevev er nettopp det, et språklig kaos av allehånde slang, forvirring, misforståelser og umusikalsk verbal omgang. I motsetning til fjernsynsreprisene er hele sketsjen å høre her, også det som foregår før de småfulle herrene på by'n kommer fram til Kari Diesens pølsebu. Første halvpart er en meget smart turnert harang over lapsen og rundbrennerens slangtunge omtale av det smukke kjønn. Virkelig en absurd kavalkade over norsk femtitalls hepcat cool-talk. Genialt!

At Leif Juster var en habil slagersanger er vel den største overraskelsen CDen byr på. Han er vel ikke akkurat noen Crosby-crooner, men foretrekker en tilsynelatende skjødesløs omgang med teksten som gir framføringen en lakonisk stil og en avslappet uhøytidelighet som er helt og holdent Juster'sk og står som et kontrapunkt til 40-50-tallets kontrollerte og nøye modulerte slager-crooneri. Mange av sangene er kjente travere fra radio og Ønskekonsert, men det begynner å bli langt mellom hver gang vi hører dem framført. Det er dessverre et dystert faktum at Juster begynner å gå i glemmeboka blant de yngre årsklasser, melodiene glir derfor sakte men sikkert inn i den kollektive forglemmelse. Jeg tror ikke selv å ha hørt for eksempel den før nevnte geniale scat-improv-parodiske og erke-Juster'ske Swingvise avspilt i offentligheten på mange år. Det måtte i så fall være i et av NRK radios programmer med arkivopptak eller i salige Lodin Auklands Lirekasse. Den Få'kke Du puster derfor hardt tiltrengt nytt liv inn i gullrekka av Juster-perler. Utgivelsen er en kulturhistorisk gullgruve som kulturrådet snarest må bevilge med støttekjøp til alle landets folkebiblioteker. Og til alle med interesse for populærmusikk: Mange av låtene svinger noe forrykende og får fart på rytmefoten.

Ved lytting til sketsje-CDen ble denne lytter virkelig overrasket over hvor morsomt mye av dette 50-60 år gamle materialet fortsatt er. "Doffen"-figuren er tidløs og samnorsknummeret er en evig aktuell kommentar til norsk språkdebatt.

Min lille innvending er mangelen på kontekstualisering av sketsjenes tematikk i innleggsheftet. Det kunne passet med en liten redegjørelse om for eksempel samnorskfenomenet, foreldrenes underskrift- og protestkampanje og undervisningspolitikernes retrett i denne svært opphetede språkstriden. Pippi Langstrømpe-utdragene er mest av dokumentær interesse, mens spor 1 (CD 2) Amerikabåtens Hjemkomst Julaften og spor 1 (CD1) Ola Oppigarn's Rheinender begge gir en dekkende illustrasjon av en svært eldet og for oss fremmedartet revyhumor. Ola Oppigar'n er typisk for den kommenterende sketsjen, tablået hvor interaksjon erstattes av beskrivelse. Et utdypende studium av denne stilen kan foretas ved anskaffelse av Normann records' nylig utgitte CD med Adolf Østbye.

Det er altså gleder å søke på mange nivåer på denne glimrende utgivelsen. Men: Utstyr gjerne framtidige plater med mer bakgrunnsstoff som setter musikken mer direkte inn i sin historiske sammenheng.

Til alle Juster-fans: Dette er julegaven til alle som minnes en av våre største komikere og entertainere, og til folk som har hørt navnet men undres på hvordan Leif Juster fikk sitt ry og havnet på sokkel støpt i bronse midt i Oslo sentrum.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Haust - Powers Of Horror

(Fysisk Format)

Jeg vet ikke hvem som stjal kosebamsene til denne gjengen da de var små, men frustrasjonen det ledet til gjør at de fortjener medaljer.

Flere:

Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006
The Low Frequency in Stereo - Futuro