The Magnetic Fields
Belle & Sebastian

Happyness - The Aluminum Group (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pass the Martini!

Sommerlig easy listening pop med høy drinkfaktor.

"Introducing ..." er en oppsummering av Chicago-bandet The Aluminum Groups tre første plater, "Wonder Boy Plus", "Plano" og "Pedals". The Aluminum Group er bandet til brødrene Frank og John Navin som har vært en del av musikerscenen i Chicago siden de spilte med hardcore bandet Woman in Love. Dette har bidratt til at de har fått musikere som Jim O'Rourke, Sean O'Hagan (The High Llamas, Microdisney) og Edith Frost til å bidra på platene sine. Men la oss få en ting klart, dette er verken en hardcore-plate eller nok et kapittel i Chicagos post-rock univers. Navin-brødrene er flasket opp på 60-70 tallets easy listning - med Burt Bacharach, The Carpenters og Steely Dan som inspirasjonskilder.

Bandet tok navnet sitt etter en av designeren Charles Eames mest kjente stol-design. Og første lytting lar unektelig tanken gli mot at dette må jo være den ultimate IKEA-musikken. Gjennomarrangerte popmelodierer - hvor akustisk guitar blandes med myke strengearrangementer med de obligatoriske innslag av blåsere. Det blir så "sofistikert" til tider at man formelig ser dem for seg sittende i en "IKEA-kald" lounge omringet av vakre, tomme livløse mennesker.

Men flere lyttinger avslører at det er en dybde i musikken. Selv om det fremdeles er sommerlett pop for "lazy days" med en jevn champagne-strøm, så ligger det mye melankoli både i tekstene og arrangementene.

Platen er satt sammen som et selvstendig verk, det vil si at låtene ikke kommer i kronologisk rekkefølge. Det hele starter med et av høydepunktene på platen, den ekstremt Bacharach-inspirerte Chocolates som er en sommerlett tralala-låt med tekstlinjer som "Am I bringing you down/When I'm bringing you candy". Solen titter frem og man tar seg plutselig i å stå å blande seg en frisk sommerdrink...

Det fortsatter med "rocke-låten" Angel on a Trampolene som i likhet med Chocolates kommer fra deres andre plate Plano (1998). En egentlig ganske uinteressant poprock låt. Før det roes ned med Byzantium som er et av to spor fra deres første plate Wonder Boy Plus (1995). Klassisk easy listning pop - og drinken smaker godt igjen... Låten er i likhet med det andre sporet fra debutplaten Pretty mouth & Green my Eyes blant de roligste og mest klassisk easy listning på platen.

Platen fortsetter videre med fine popmelodier som Sugar & Promises og Star wish. Bare avbrutt av platens dårligste spor Paperback - hvor bandet har satt ut vokalen til Amy Warren. Det fortsetter med helt greie låter, men problemet er at det blir kjedelig i lengden. Og musikken forsvinner inn i det store muzak-hullet ... helt til platens to siste spor tar interessen tilbake. De er hentet fra Jim O'Rourke produserte "Pedals". Rrose Selavy's valise og $35 er platens mest interessante kutt. Mindre easy listning - mer popmelankoli. Spesielt $35 står frem som et lite stykke popkunst og får en nesten til å glemme den relativt uinteressante midtseksjonen på platen.

I små doser er denne platen perfekt akkompagnement til sommeren.