Controversy - Prince (1981)
1999 - Prince (1982)
Around the World in a Day - Prince (1985)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Dearly Beloved!

1999 var Princes introduksjon til et stort publikum, men det var Purple Rain som skjøv ham opp fra musikkjennernivå til superstjerne i eliteklassen.

Pussig nok var det storebroren min som introduserte meg for Prince midt på 80-tallet. Ikke fordi han var så innmari opptatt av musikken, men fordi han likte biler og motorsykler. Så da musikkprogrammet Music Box spilte videoen til Little Red Corvette tvang broren min meg til å sitte musestille og se på, ikke fordi Princes musikk falt i hans smak (der i gården var det Kiss og Bob Marley som regjerte), men fordi det øyensynlig handlet om en amerikansk sportsbil. Senere fikk jeg også tjuvtittet meg til Purple Rain en tidlig søndagsmorgen etter at broren min og noen venner hadde leid den på video. Nok en gang nekter jeg å tro at det var musikken eller historien i filmen som fascinerte, men heller det faktum at Prince og broren min delte et par sentrale interesser der i 80-tallets glans; motorsykler av typen Honda og lettkledde jenter. Purple Rain bød på begge deler.

Prince festet seg ikke i mitt interessefelt med det samme, men da resten av den pubertale verden gikk amok over singelen Kiss noen år senere, var jeg bedre forberedt enn andre pastellkledde gutter. Pastell var dessuten helt feil fargenyanse, det var dyp lilla som dominerte Prince og hans undersåtter i perioden fra 1999 til og med Purple Rain. Det er videoen til When Doves Cry som sitter brennmerket tilbake i pannebrasken: Prince i gulldress, de evige høye helene og slør foran et flørtent blikk. Sånt gjør inntrykk på et ungt sinn. Også musikken da! Superskitten gitar åpner Princes første listetopper i USA, og den mestselgende singelen i USA, med 2 millioner eksemplarer, i 1984. When Doves Cry er den mest unormale låta på Purple Rain, da den er bygd opp rundt et meget enkelt rytmespor uten bass(!) og domineres av en rufsete gitarlinje og en tekst som er meget åpenhjertelig: "Maybe I'm just like my father 2 bold / Maybe you're just like my mother / She's never satisfied".

Purple Rain signaliserte et bevisst retningsvalg i Princes karriere, hvor han beveget seg bort fra det sexifiserte og sjokkerende imaget, og mot en mer kommersielt salgbar fremtoning. Unntaket er Darling Nikki, som følger i farvannet til tidligere eskapader på albumene Dirty Mind, Controvery og 1999. Let's Go Crazy ble sluppet som singel nummer to fra Purple Rain og fulgte i fotsporene til When Doves Cry da den toppet Billboards singelliste. Singelen lanserte albumets gitardrevne lydbilde, som også er med på å presentere Prince overfor det hovedsakelig hvite rockpublikummet i USA. Purple Rain presenterte også The Revolution som et mer deltakende band i den kreative prosessen, og det er i hovedsak gruppefølelsen som dominerer albumet. Kun tre av de ni låtene på albumet er spilt inn av Prince alene i studio. Princes favoritt fra albumet, The Beautiful Ones, er en av hans soloeskapader, og er skrevet til Susannah Melvoin (Wendys tvillingsøster).

Tittellåta var tredje singel fra albumet, men merkelig nok maktet den ikke å følge de foregående singlene til toppen av listene. Med en avgjørende rolle i filmen blir låta Purple Rain stående som Princes signaturlåt i konsertsammenheng. Hva mer kan man egentlig si om Purple Rain som ikke har blitt sagt før? Muligens at Prince fylte 26 år tre uker før albumet ble lansert i USA? Kanskje at det var en nærmest religiøs opplevelse å høre låta på Valle Hovin i '88 mens regnet strømmet? At den avsluttende låtrekken på albumet, I Would Die 4 U, Baby I'm A Star og Purple Rain, er basert på et liveopptak som ble gjort i Minneapolis-klubben First Avenue 3. august 1983? Eller hva med at albumet egentlig var planlagt som et dobbeltalbum med hele 23 låter? Enkelte av disse låtene, som 17 Days og Erotic City, dukket opp som B-sider på singlene fra albumet, men låter som Electric Intercourse og The Loser In Life har forblitt i det lilla hvelvet.

For min del er Purple Rain det Prince-albumet jeg spiller minst nå i ettertid. Ikke fordi det mangler kvaliteter, men kun fordi det har blitt spilt fullstendig i hjel iløpet av noen hektiske år på 80-tallet. Filmen Purple Rain er en av de filmene jeg har sett flest ganger. Jeg kan alt om den filmen. Jeg vet hvilke scener som er utelatt og jeg vet hvor innsjøen Minnetonka, hvor Appolonia bader toppløs, ligger. Riktignok mistet filmen noe av glansen da jeg i et forvillet forføringsforsøk viste den til en utkåret som presterte å sovne FØR Prince og jeg rakk å gjøre våre innstuderte forføringsrutiner. Vi forble bare gode venner.