Elf Power
The Instruments
Neutral Milk Hotel

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

En perle fra sør

Fullendt ny-psykedelia fra restene av Elephant 6-kollektivet.

Når du tenkte at psykedelisk pop hadde sagt sitt, etter 90-tallets ihjelsøking av alt som kunne lukte slitne cords, rare skjorter og spisse sko, dukker denne perlen opp fra sørstatene. Circulatory System er riktignok ikke freshe og nye fjes i bransjen. Bandet er faktisk det nærmeste man kommer sjelen bak det etter hvert smått legendariske Elephant 6-kollektivet. Her kan man oppleve Will Cullen Hart fra det nå oppløste Olivia Tremor Control i fri utfoldelse (hans tidligere band ble visstnok oppløst grunnet indre uenighet). Vi smiler likevel bredt når vi hører resten av Harts venner bidra for å skape dette lappeteppet av små popsnutter, pompøse korarrangementer og korte, surrealistiske lydsekvenser.

Noen plater er umulig å anslå lengden på uten at man titter på displayet på CD-spilleren. Circulatory Systems selvtitulerte plate er definitivt en av disse. Man faller inn i en egen verden av lydcollage der det er vanskelig å peke på hiter av 3-4 minutters varighet. "Er platen ferdig nå, eller varer den 40 minutter til?" spør man seg idet man vet at noe utenfor platens sfære trenger oppmerksomhet. Det er vanskelig å trykke Stop når alt flyter over hverandre i skeive og flotte arrangementer, inntil koret setter sluttstrek ved å proklamere "We will live forever and you know it's true". Det samme koret er selvsagt ledet av Jeff Magnum, bakmann fra Neutral Milk Hotel, en annen av disse enigmatiske gruppene fra Elephant 6 i Athens. Denne enorme mengden av bidragsytere er da også skivens styrke. Fra overalt dukker det opp innfall og instrumenter; xylofoner, bløte fløytelyder og nesten ugjenkjennelige orgel blir lagt til og trukket fra til stadighet, uten at det låter overlesset. Harts behagelige stemme og vokalmelodier blir supplert av et stadig omskiftelig kor og alt blir ivaretatt i en varm og dus produksjon.

Historien gjør det nærliggende å sammenligne bandet med Olivia Tremor Control. Sistnevntes plater gikk litt i svart-hvitt; enten så ga man jernet på lettbeinte 60's pop-pastisjer eller så satte man i gang tolvminutters sekvenser med opptak av propellfly fra 3000 fots høyde. Foruten det svært så George Harrison-inspirerte åpningskuttet, unngår Circulatory System de litt for åpenbare popsangene vi har hørt før fra denne kanten. De "vanskelige" passasjene er dessuten blitt fjernet til fordel for en jevnere stemning gjennom platen. En liten dose sårhet og tristesse har Will Hart også ryddet plass til. Flere av låtene begynner med stille og stemningsfulle partier, for deretter å bygge seg opp til harmoniske skranglevers og ende i refreng à la "Who-oo wants to rise above these buildings toni-iight?"

Olivia Tremor Control hadde sin storhetstid endatil her i Norge, med turné, god distribusjon, lett radiorotasjon og tung namedropping fra de nevnte i cords og spisse sko. Det er derfor ingen grunn til at Circulatory System skal bli forbigått, snarere tvert imot. Deres debutplate er faktisk det nærmeste man kommer perfekt innen den ny-psykedeliske bølgen man trodde man var gått lei for lengst.