Che
Kyuss
Circle Jerks

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gas, Grass or Ass, No One Rides for Free

Fu Manchu viser som vanlig ingen nåde. Nye låter om biler, drekking og headbanging.

Hvorvidt det er forskjellen mellom amerikanske ørkensletter og den glade solkysten i California som utgjør forskjellen mellom Fu Manchu og andre stoner-rockere skal jeg ikke våge å spekulerere for mye i. Faktum er i hvert fall at kvartetten har et mer direkte uttrykk enn de fleste andre ørkenrockere, som fort blir mer svevende og psykedeliske i sin form og sitt uttrykk. Det svevende, hypnotiske drivet er likevel her i tilstrekkelig monn til å bergta lytterene i sin mantra-aktige prakt.

Bandnavnet hentet de fra Sax Rohmers skurkearktige rollefigur som beskrives slik: "Forestill deg en person; høy, len, katteaktig høyskuldret med et øyenbryn som Shakespeare og et ansikt som Satan, en nesten barbert skalle, og lange magnetiske virkelig kattegrønne øyne." Lignelsen er utgangspunktet for det lydbildet amerikanerne forsøker å skape; djevelsk og innbitt tøff rock med intelligente riff og lydkulisser. Bandet har klare referanser til 1970-tallets hardere rockeband som Black Sabbath, Blue Öyster Cult og Deep Purple, uten å bli retro av den grunn.

Vi har nå faktisk nådd frem til bandets åttende fulllengder, to år etter forløperen King of the Road; den tredje med ex-Kyuss-trommis Brant Bjork i line-upen. Fu Manchu viser som vanlig ingen nåde og gir oss de hardeste, tøffeste riffene for bilkjøring, øldrikking eller simpelthen noe så enkelt som headbanging på konserter.

Bandets musikalske lydbilde forener de alternative støyrockbandene med tordnende gitariff og pulveriserende basslinjer, tidligere mest forbundet med metallband. Det som gjør musikken spennende er kombinasjonen av et vanvittig fengende groove, glade rytmer og midt-i-trynet hooks. Det er aldri vanskelig å like Fu Manchu, samtidig byr de på nok musikalske temposkiftninger og detaljer til å gjøre det spennende mer enn i kun et par låter.

Noen få justeringer har likevel funnet sted. Først og fremst må jeg si at vokalen og vokalfraseringen er mer utviklet enn tidligere. Dessuten er noe av den tunge fuzzen vi har forbundet med dem blitt tonet ned til fordel for ytterligere fronting av de ultratunge gitarriffene. Noen av låtene er også enda mer catchy, og skulle kunne ha bredere appell enn det som de har gjort tidligere. En overraskende gjesteopptreden fra Circle Jerks vokalist Keith Morris på låten Bultaco bidrar også til variasjon. Fansen kan også glede seg over en omarbeiding av klassikeren Mongoose.