Du & Jag Döden - Kent (2005)
The Hjärta & Smärta EP - Kent (2005)
Röd - Kent (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Svensk sommerflørt

Sveriges største rockesuksess er ute med sitt niende studioalbum, bare ett drøyt halvår etter Röd, og albumet vil nok ta en sikker plass i sommersolen

Kent er både elsket og hatet, og kan være vanskelig å forstå seg på. Mange vil nok beskrive musikken som sutrete og depressiv, men med dette albumet har Joakim Berg og gjengen tatt turen opp fra kjellermørket og ut i solskinnet. Oppskriften er sikre og fengende melodier, mikset sammen i et akustisk og synthpreget lydbilde. Likevel er det som på de tidligere albumene, de bunnsolide tekstene av låtskriver Berg som sjarmerer og fascinerer mest. Dette musikalske geniet er selve grunnpilaren av bandet gjennom 15 år, og må nok ta mesteparten av den enorme suksessen i Skandinavia på sin kappe.

En Plats I Solen inneholder svingende og lekne låter med en twist av elektronika, som blant annet i Gamle Ullevi og Ismael. Førstnevnte kommer nok til å være en av sommerens store hiter, med en herlig rytmikk og et drivende vers som bygger seg gradvis opp til et fengende refreng. Men et ekte Kent-album er ikke fullkomment uten såre melodier og tårevåte tekster om tapt kjærlighet. En Plats I Solen er ikke et unntak. Ballader som Ensam Lång Väg Hem og Ärlighet, Respekt, Kärlek er gode eksempler på dette. Låtenes stemning, sørgelige melodier og rytme forsterker tekstenes tematikk og handling, som i sin helhet gir sangen et sterkere uttrykk. I tillegg er Joakim Bergs velkjente stemme med på å løfte låtene enda ett steg i riktig retning.

Hvis det er noen som kan å skrive depressive tekster og triste melodier, så er det akkurat Kent. Selv om denne plata på mange måter har et lettere og lysere totaluttrykk enn de tidligere utgivelsene, klarer de å balansere albumets 10 låter både med fengende og dansbare hiter, men også de mørke balladene som er selve varemerket til bandet. Det er kanskje grunnen til at En Plats I Solen kan begeistre et enda større publikum enn tidligere.

Sommeren er her, og hva er vel mer behaglig enn steikende sol, romanser, tung grillmat og god musikk på stranda, eller på diskoteket for den slags skyld. Om Kent bevisst tenkte på å gi ut dette albumet i denne fantastiske årstiden, er noe usikkert. Uansett var det et genitrekk! De flørter og stråler med sommerfengende låter, og gjør i tillegg plass til såre ballader på albumet, noe som varmer fansens harde kjerne.

Kent er elsket og hatet, og kan nok bli sett på som sære og arrogante. Uansett vil nok En Plats I Solen opplagt bli en av sommerens store plater. Det som personlig gleder meg mest er at Kent er på vei framover i riktig retning, og klarer å fornye seg uten å miste sin identitet. Det er svært gledelig. Likevel oppnår de ikke toppkarakter, på grunn av noen litt ujevne låter. Men uansett er dette et knakende godt album, som fint plasserer seg i kvartettens diskografi.