The Byrds
The Tables

What Kept You? - The Margarets (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Startskuddet

En aldri så liten godbit for nytere av klassisk gitarpop fra sekstitallet.

Det er noe eget med denne umiskjennelige lyden av en Rickenbacker-gitar. Uansett hvem som velger dette instrumentet som våpen vil det på et aller annet vis sende tankene mine i retning av The Byrds, som som kjent bevisst bygget mye av sitt lydbilde rundt Roger McGuinns gitareksesser. Dette er ikke nødvendigvis sagt for å stemple Margarets (eller for den saks skyld REMs Peter Buck) som kopister, men jeg tror at det er et historisk poeng å ta med seg i en vurdering av denne singelen.

I motsetning til en del andre var jeg ikke blant de som fikk med meg hypen rundt The Margarets der bak i 1992 da ryktet på gata visstnok talte stort og lovende til deres fordel. For meg blir det akkurat det samme, i og med at dette er det aller første stykket musikk de har klart å gjøre tilgjengelig for de som måtte ønske å ta den med seg hjem. Dersom dette var i gamle dager, på den tiden da singlene kom på vinyl, hadde vi hatt å gjøre med noe så sjeldent som en sterk A-side kombinert med en sterk B-side. Både Alain Delon og Rubber Rubbish har potensiale til å sende stråler av umiddelbar lykkefølelse inn i systemet, ikke minst da ved å trykke på de rette knappene hos de som har en forkjærlighet for sekstitalls tyggegummipop. Spesielt gitarintroen på Rubber Rubbish skulle få folk i denne kategorien til å sende nyforelskede blikk i retning av essensielle deler av platesamlinga, herunder Beatles, Beach Boys, Kinks og selvfølgelig nevnte Byrds. Flotte harmonier, flott tørr Brian Wilson-bass og låtlengde som ligger nært opp til det gamle idealet på tre minutter. Ikke rart om det er mange der ute som nå sitter og venter på den annonserte langspilleren.

Fjorden Baby! - Se Deg Rundt i Rommet

(Fjorden Bizznizz)

Album nummer to fra Fjorden Baby! kan fort bli årets norske album.