Sex

The Mummies
Dwarves

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Neseblod og hjerteblødninger

Du har kanskje ikke hørt om så mange nederlandske garasjepønkband du heller? The Anomalys ofrer blod og svette for å gjøre noe med det.

Et band som omtaler seg selv som "cheese fed, screaming behemoths" som spiller "negative tequila rock'n'roll", burde resultere i interesse hos en anmelder. Eller i det minste hevede øyebryn. Og ja, det var med en viss nysgjerrighet The Anomalys' debut ble puttet i spilleren, men etter noen gjennomhøringer ble det tydelig at bandet burde brukt litt mindre tid på å bygge opp et image som halvgærne bajaser, og mer tid på å jobbe med låttekster og komposisjoner.
The Anomalys er en trio fra Nederland med bakgrunn fra band som Dexter, Los Looches og Wild Weekend. Det er skranglete og passe "harva", og man kan ikke unngå å dra på bade smilebåndet og rockefoten til tider. Det korte, instrumentale åpningssporet Anomalys Now! er en perfekt måte å spille opp til dans på lokalet med, og hadde det bare fortsatt i samme gladsporet…det gjør det ikke, for vokalist Bone har mye på hjertet han trenger å få ut, hovedsaklig av arten dametrøbbel.

Repeterende tekstlinjer som "Too many beautiful girls in this world, I can't be with one. No matter how hard I try, I only gotta kiss'n'run" representerer hvor vanskelig det er for en mann å være trofast, mens "you just wanna see me bleed" og "I can't live up to what you demand. After all, I am but a man" står som et bilde på hvor vanskelig kvinnfolk er. Ain't Got A Lot To Give blir bare ei patetisk og irriterende sytevise om en mann uten baller som blir utnyttet av ei slem dame. Da føles det mye bedre når de velger den aggressive, pønka tonen i See Me Bleed - sånn skal det gjøres når man skal hevne seg på eksen!

Med sandpapir i strupen, pumpende blodårer og spasmer i leggene, er det ikke plass til så mange andre enn Bone i denne trioen. Bak trommesettet sitter Memme som en annen Lars "St. Anger" Ulrich og hamrer på møkkete, raljete oljefat, men det er ingen tvil om at The Anomalys er først og fremst Bone. Han har ikke oppfunnet kruttet, og gauler med den stemmen han har, men det står i hvertfall i stil til det upolerte og rufsete lydbildet.
Med maracas og bluesaktig munnspill, er Sex skivas beste spor, stappet med humor og rocakbillyreferanser. Tankene går til alle festene vi arrangerte på lokalet på bøgda i oppveksten. Det var alltid vanskelig å bestemme seg for hvilke band man skulle invitere til å spille. Hadde The Anomalys eksistret på den tiden, hadde svaret vært åpenbart. Bedre rølperockeband å feste med hjemmebrent til finnes vel neppe. Men som sagt, hjemmebrent var noe vi holdt på med for nesten tjue år siden, og The Anomalys føles nesten like utdatert.