Red House Painters
Tortoise

Taran EP - Monopot (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Optimist.

Monopot følger opp debuten med lavmælt tristesse på høyt nivå.

Melankolien er ankeldyp på Monopots oppfølger til Something Is Like Nothing Was fra 1999. Det ser ikke ut til at verdensbildet til Monopot har endret seg radikalt siden sist. Bortsett fra at de har fått med seg Jørgen Træen som produsent og altmuligmann i studio, så spiller Monopot i dag nøyaktig som de gjorde på debuten. Optipess representerer verken fremskritt eller tilbakegang, og fremstår i stor grad som velprodusert stillstand.

Optipess åpner med den glimrende Diamant i kjent stil. Dronende gitarakkorder over en sparsommelig rytme. Lytt riktig godt og du merker Jørgen Træens elektroniske finesser som smyger seg nærmest ubemerket inn i lydbildet. Diamant er en utmerket inntreden til Monopots tristesse, og setter en standard for albumet som de anonyme herrene sliter med å nå opp til på de neste sporene. Aloft gjør ikke et spesielt dyptpløyende inntrykk med tilbaketrukket vokal over en enkel melodilinje. Den påfølgende Erlingvik minner om stemninger fra Twin Peaks i sitt mystiske lydbilde hvor tomme klanger og organiske lyder dveler over et bakteppe av forsiktige støyelementer. Igjen er det Træen som hever sporet over likegyldighet med lavmælte studiofinesser.

Bomb Of Bliss kjenner vi fra fjorårets sterke Taran EP, og den står her frem som en av de sterkeste vokaldrevne låtene. Ikke fordi teksten hever låta, men simpelthen fordi vokalen bidrar til avveksling fra de dronende gitarene som dominerer de fleste instrumentelle låtene. Assosiasjonene til Red House Painters er sterkest der hvor vokalen gjør sin inntreden, mens Monopot låner av Tortoise og Jim O'Rourke på de instrumentale sporene. Versjonen av Steve Harleys Sebastian er, sammen med åpningssporet, den sterkest skinnende stjerna på albumet. Vokalisten gjør en behersket og følelsesladet fremførelse omringet av en sparsommelig instrumentering som lar ordene flyte hele veien til lytteren.

På sitt beste er Monopot stillferdig tristesse uten depressive tendenser; og musikken lar deg dvele ved uendelig repeterende gitarakkorder og rullende bass. Når det fungerer er de seige instrumentalstykkene balsam for sjelen og virker oppløftende i all sin håpløshet. Balansegangen er hårfin, og Optipess leverer låter på begge sider av knivseggen; The Arc And The Beagle er fordypende i sin skjønnhet, mens Scena Napoletana er psykisk krigføring i sin stillstand.

Når Smalltown Superbored trekker sitt siste hjertesukk, våkner jeg som fra en dyp søvn. Som natten mellom søndag og mandag er skiva akkurat litt for kort til at du føler deg frisk nok til å gyve løs på virkeligheten. Jeg vil umiddelbart fanges av Monopots lydunivers på ny, for å forsøke å hente opp igjen drømmene fra siste runde. Når Diamant på ny strømmer mot meg er det helt nye bilder som manes frem av gitarakkordene, og øynene åpnes til et nytt indre bilde. Annerledes enn før, men likevel det samme. Akkurat som Monopot gjør tingene annerledes denne gangen, men likevel står for det samme uttrykket, og fester grepet som en av de sterkeste leverandørene av den nye rocken.