cover

Melody Mountain

Susanna and the Magical Orchestra

CD (2006) - Rune Grammofon / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Pop

Stiler:
Vokaljazz / Elektronika / Sakral

Spor:
Hallelujah
It's a Long Way to the Top
These Days
Condition of the Heart
Love Will Tear Up Us Apart
Crazy, Crazy Nights
Don't Think Twice It's All Right
It's Raining Today
Enjoy the Silence
Fotheringay

Referanser:
Jaga Jazzist
Supersilent

Vis flere data

Se også:
List of Lights and Buoys - Susanna and the Magical Orchestra (2004)
3 - Susanna and the Magical Orchestra (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Originale tilnærminger

Den kritikerroste duoen er tilbake med oppfølgeren. Denne gangen viser de nye sider av gamle sanger, men det er fortsatt like vakkert og originalt.

Da jeg første gang så denne duoen på Smuget som oppvarmingsband, spilte de Leonard Cohens Hallelujah. Jeff Buckleys versjon hadde aldri vært så vakker som den jeg hørte den kvelden. Først nå, etter Susanna and the Magical Orchestras svært vellykkede førsteplate, List of Lights and Buoys, dukker den opp igjen.

Hallelujah er åpningsspor på andreplata Melody Mountain, som nesten bare består av duoens versjoner av kjente slagere fra rock og pophistorien. Men Susanna Wallumrød og Morten Qvenilds versjoner gir så mye rom for ettertanke, at låtene og tekstene får en helt annen pondus og kontekst, for med Susannas skjøre og intime stemme får ordene og melodiene helt nye liv.

Qvenild bærer tittelen som Magical Orchestra med verdighet der han tryller fram effektfulle akkompagnement ved hjelp av keyboards og elektronikk. Hans originale tilnærming til instrumenter og lydprosessering er unik og genial.

At han velger det gamle barokkinstrumentet cembalo til AC/DC-låten It's a Long Way to the Top er ikke tilfeldig. Instrumentet gir hardrock-klassikeren en sublim tyngde som samtidig kler duoens uttrykk. Noe av samme effekt får Kiss' Crazy, Crazy Nights av lyden fra et Qvenildsk instrument som autoharp eller lignende. Kirkeorgel er sjelden kost i denne type musikk, men Qvenilds kirkeorgelsolo på Fotheringay viser at det ikke er noen grunn til det.

Både Kiss og AC/DCs sanger er i utgangspunktet bekymringsløse rettfram rockere. I denne duoens versjoner kommer også noe av den underliggende sårheten fram. Man får faktisk sympati for Bon Scott og AC/DC når Susanna synger om hvordan de ble "ripped off" og "underpaid". Kiss' tekstlinje "If life is a radio turn up to ten" blir derimot fryktelig platt i Susannas nakne tolkning.

Det er nevnte Hallelujah som sammen med Joy Divisions Love Will Tear Us Apart og Dylans Don't Think Twice som utmerker seg på denne platen. Om man har hørt originalversjonene eller ikke påvirker ikke utbyttet av Melody Mountain, og man skal dessuten ha svært spesiell musikksmak for å ha hørt alle i originalversjon.

"Perfekt for høstmørket" er en anmelderfloskel. Denne plata passer døgnet og året rundt, så lenge man er i humør til å høre blendende vakker melankolsk musikk.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Flying Lotus - Cosmogramma

(Warp)

Med Cosmogramma befester Flying Lotus sin posisjon som en av de mest kreative og lekne artistene i dag.

Flere:

Supersilent - Supersilent 7
Neil Young - On the Beach