What Can This Bring

The Carter Family
Uncle Tupelo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kloppetiklopp

Svenske cowboyer svinger lassoen i ruralt landskap.

Vi lever i en tid hvor særlig den teknologiske utviklingen har gjort det mulig for hvem som helst å spille inn plate. Og hvis selvinnsikten som utvises blant deltakerne i Idol er i nærheten av å være representativt for unge med artistnykker, kan ingen undres over at antallet middelmådige og elendige utgivelser som bryter inn over oss er høyt. Kanskje finnes det band som kan fokusere mer på å utvikle et godt nok låtmateriale og oppnå tilstrekkelig modenhet før mantraet om plateutgivelse blir for sterkt?

Når man først skal presentere seg på plate kan imidlertid løsningen på Heartache & Pain være god. Fire band fra Jämtland i Sverige har funnet sammen og spilt inn to låter hver, og synliggjør dermed et miljø for alternativ country i Nord-Sverige. Samtidig får bandene erfaring med produksjon og innspilling, de får kontakt med andre musikere, og de slipper å bære den økonomiske og kvalitetsmessige byrden ved en albumutgivelse alene.

Dessuten hjelper det at kvaliteten på låtene er utmerket. Alle fire band holder jevnt høyt nivå, uten at det er mulig ut fra to låter å vurdere om det er representativt. Musikalsk ligger bandene relativt tett opptil hverandre med moderne countryrock i sporene etter Uncle Tupelo, med unntak for The Celophane Flower hvis uttrykk er mer tradisjonelt, i retning for eksempel The Carter Family.

Det er ikke slik at vi ønsker oss Jämtland tilbake etter dette. Albumet anbefales likevel den som er nysgjerrig på ukjente band med potensiale i sjangeren.