Danko Jones
Nashville Pussy

Loud Mean Fast & Dirty - Peter Pan Speedrock (2004)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Motörstopp

Mange spiller tøff rock, og mange gjør det bedre enn Peter Pan Speedrock.

Tidligere het dette nederlandske bandet kun Peter Pan. Om det er en tvist om navnerettigheter som ligger bak endringen veit jeg ikke. Musikalsk ligger Peter Pan Speedrock i samme landskap som Motörhead, riktignok uten låter eller feeling som rettferdiggjør sammenligningen. Nederlenderne har tydeligvis pugga rockehåndboka, men har hatt problemer med å forstå noen sentrale kapitler. At de har stil veier ikke opp for et halvgodt innhold. Det forundrer meg likevel ikke om underholdningsverdien er noe større i livesammenheng.

Peter Pan Speedrock raser i vei fra første låt. Korte låter med riff man har hørt før er oppskriften. Versene i et par av låtene minner litt om Danko Jones, men mangler mye av hans sjarm. Selv mener de dette er kickass speedrock'n'roll. Mulig dette kan kategoriseres som "kickass", men de har likevel glemt en viktig bestandel i god rock: Gode låter. I tillegg setter jeg alltid pris på band som klarer å presentere tøff rock med en egen vinkling. Dette betyr ikke at alt trenger å være så voldsomt originalt, men at man har det lille ekstra. Dette klarer jeg ikke å finne hos Peter Pan Speedrock.

Låtene har ganske liten variasjon, noe som medfører at store deler av plata buldrer nærmest ubemerket forbi. Få låter skiller seg ut fra mengden. Vokalist Peter van Elderen har en litt slitsom og ikke spesielt kul stemme, og han prøver seg på en Lemmy junior variant innimellom, men mangler mye. De har til og med klart å kalle en låt Motörblock. Den morsomste tittelen er riktignok Hellalujah!, som også tilhører de beste låtene. Et par ganger blir det direkte kjipt, som i boogiepunklåta Next Town.

Det er flere hundre tøffe rock'n'roll album jeg ville anbefalt før Premium Quality ...Serve Loud ! Dette er ingen grusom utgivelse, den er bare så langt unna genrens toppband kvalitetsmessig. Det går fint an å få litt rockefot av Peter Pan Speedrock, men man lengter fort etter ekte vare.