Guero - Beck (2005)
Guero - Beck (2005)
The Information - Beck (2006)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

2000 zero zero party over oops out of time

Beck sto for en av de mest funky skivene før årtusenskiftet.

Midnite Vultures får en flying start med singelkuttet Sexx Laws. Blåserekka ordner introen, og tonen er satt for en av de mest funky skivene før årtusenskiftet. At Beck introduserer en banjosolo mot slutten av låta, og får det til å funke, understreker mannens geniale intuisjon og en sjarmerende Reodor Felgen-tilnærming til låtsnekring - alt kan brukes.
Midnite Vultures er mer fokusert enn forgjengeren Odelay (jeg utelukker Mutations som kun et stunt fra plateselskapet for å cashe inn på utsultede fans) og fremstår som en mer gjennomarbeidet utgivelse, nærmest som en konsept-plate der seksualitet er det sentrale temaet. Skiva har en umiddelbar retro-følelse, ispedd et kaleidoskop av lyder som til tider fører minnene tilbake til George Clinton, og videre til Kraftwerk via Cool and the Gang. Tekstene gjenspeiler musikkens krumspring, og sammen utgjør de en helhet som bobler over av ideer og innfall: "I'll feed you fruit that don't exist/I'll leave graffiti where you've never been kissed/I'll do your laundry/Massage your soul/I'll turn you over to the highway patrol" (fra "Nicotine & Gravy").

Hollywood Freaks er platas utvilsomme vinner. Skrevet og produsert av Beck sammen med the Dust Brothers, er dette låta som gjør Beck ensom på toppen akkurat nå. I en låt som illustrerer Hollywood-livsstilens tomhet under en blankpolert overflate, trenger Becks "lobotomy beats" gjennom enhver fasade. Skiva er stappet med referanser og sitat fra populærmusikkens nære historie, men Beck makter å tilføre nye, og overraskende, elementer. Samplingen av Grandmaster Flash' The Message er ikke akkurat banebrytende, men i Milk & Honey låter det nytt og inspirert.

Det synes tydelig at Back har en overlappende platesamling med den Prince hadde da han var ung og sprek. Midnite Vultures høres like frisk ut som Dirty Mind gjorde da Prince slapp den i 1980 - forskjellen er at Beck har en humor og uhøytidlig sjarm som hever ham over de senere Prince-utgivelsene. Likevel er det nok av likheter: Man kan formelig se Beck gli ned i spagat når han drar i gang Peaches & Cream. Ingen Beck-skive er perfekt uten en countryballade, og da Beautiful Way dukker opp føles utgivelsen fullbåren. Beth Orton og Beck tar seg av vokalen, mens JayDee Maness og Greg Leisz kompletterer på slidegitar. Hele ballet avsluttes med en kompleks white-trash-fortelling om søskenkjærlighet i Debra, med en sjekkelinje det er vanskelig å overgå: "Lady, step inside my Hyundai"