Let It Go (Ralph Rosario Remix)
Cabassanova
I Wonder Why? (He's The Greatest DJ) Masters At Work Remix MAW Vocal Mix

(1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7)

McHouse

Til tross for noen interessante artister bærer denne housesamleren preg av å være venstrehåndsarbeid.

I utgangspunktet skulle man tro at house ville være den perfekte musikkstilen å basere en helhetlig miks-skive på. F.K. Junior & Sindress, imidlertid, viser at det er fullt mulig å ikke få det til. Men bare for å ha sagt det: Det finnes gode eksempler på at dette lar seg gjøre. Bare jeg tenker på utgivelsene til Kruder & Durfmeister så klør det i dansefoten. Disse viser at det fint går an å være kreativ på andre artisters vegne.

Men hvis du er på søken etter kreativitet, må du se andre steder enn hos Barfly II. Her er det nok den lettjente dollar som er drivkraften. Jeg ser ingen annen grunn, bortsett fra raske penger, for å sette sammen dette makkverket. Det er ingen hemmelighet at markedskreftene er veletablert i den elektroniske musikkverden, og enorme apparater står klare for å hive seg på neste døgnflue. Riktignok har housemusikken vært i omløp en stund, og navnet på denne utgivelsen avslører at ett eller annet sted i tilbudshyllene befinner den opprinnelige Barfly seg, men house har ikke akkurat vært populært blant det mest kjøpesterke publikummet. Men før eller siden aner markedskreftene muligheten for å cashe inn på ett kritikkløst publikum.

Ved første øyekast skulle man tro at denne utgivelsen hadde noen interessante bidrag, med navn som Sabrina Johnston, Loleatta Holloway og Bob Sinclar på artistlisten. Det er for såvidt ikke låtutvalget som er hovedproblemet, men heller måten de er satt sammen på. Her har man konsekvent valgt de aller simpleste metodene for å samkjøre to låter, som enhver DJ vil gremmes over. Som regel velger disse folka som skjuler seg bak F.K. Junior og Sindress å duplisere rytmen fra kommende låt for så å legge den over det foregående sporet, hvorpå dette fades ut og rytmen binder de to låtene sammen. I prinsippet kan dette fungere når det gjøres av kyndige folk, men her har man ikke tatt seg tid til å gjøre det skikkelig, og resultatet er skrekkelig. Aller verst er overgangen fra Midnight Creeperz til Bob Sinclar, hvor en enkelt tone holdes i nærmere 30 sekunder og "forener" de to låtene. Hver gang jeg hører dette sporet må jeg sjekke om spilleren har gått i stå.

Det er ikke forsvarlig å pushe denne utgivelsen på uskyldige platekjøpere. Hvis du absolutt må ha noe å spille sammenhengende på en fest uten å selv stå å bytte skiver, bør du heller sette på radioen eller streame den myriaden av DJ-sets som er tilgjengelig på nettet. Skiva får ett enslig poeng for avsluttende sporet; Tony Touchs I Wonder Why? (He's The Greatest DJ) i en Masters At Work-versjon, men den får du helt sikkert tak i uten å kaste bort penger på denne utgivelsen.

Shining - Grindstone

(Rune Grammofon)

Jørgen Munkeby og hans Shining har overgått seg selv og skapt en plate som fascinerer, fenger og - ikke minst - imponerer.