cover

Sånger Från 63ºN

Triakel

CD (2004) - Triakel / Bonnier Amigo

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
World

Stiler:
Folkemusikk

Spor:
Veit
N'Lars och N'Mas
Lihll-Pe i Floa
Lilltåa,Tåtilla
Grannar och Vänner
Min Docka
Barnamörderskan
Guds Fruktan/Steklåt
Älskaren i Gluggen
Nu Haver Denna Dag
Den Gråtande Drängen
Bli Som Far
Tordyveln/Polska
Långmasaguten
Farväl Alla Vänner
I Jamtlann

Referanser:
Hoven Droven
Alf Prøysen
Garmarna

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Med skaut i stedet for cowboy-hatt!

Triakel utretter små spillemannsmirakler med pumpeorgel, fele og sang.

I Sverige har det siden tidlig på 90-tallet vært et bredt miljø for en ny generasjons moderne folkemusikk, iblandet innslag av for eksempel rock, jazz og electronica. To av de fremste gruppene på 90-tallet var Garmarna og Hoven Droven. Disse skapte små klassikere som Vittrad (1994) og Grov (1996), bare for å nevne en av hver. Garmarna viste stor teft for å finne et spennende repertoar gjennom bruk av ulike kilder, der de for eksempel fant hallingdanser fra Makedonia og blandet inn både djember og programmerte trommer etter eget velbefinnende. Resultatet var en nesten transesettende og definitivt dansbar folkemusikk som var moderne, men likevel temmelig tradisjonsbunden. Hoven Droven var derimot fulle av både humor og faen der de trakterte folkemusikk som en blanding av Pogues og Black Sabbath, der det eneste som manglet var at felespilleren utførte Hendrix-trikset med biting i strengene og etterhvert full fyr på fela. Begge gruppene er fortsatt aktive, men Garmarnas stemme (Emma Härdelin) og Hoven Drovens felemann (Kjell-Erik Eriksson) har også tatt seg tid til å spille inn Triakel (1998), Vintervisor (2000) og nå sist Sånger Från 63ºN sammen med trampeorgelspiller (og tidligere Hoven Droven-medlem) Janne Strömstedt.

Triakel begynte nærmest som et forum for folkemusikk spilt uten moderne sminke. På Sånger Från 63ºN finner vi kun fele, trampeorgel og Emma Härdelins sang (hvis vi ser bort fra en liten gjesteopptreden av folkesangeren Anders Larsson på ett spor). Dette er et godt utgangspunkt for å kunne konsentrere seg om den melodiske skjønnheten og historiene om død og kjærlighet og om angst og lengten. Den fyldige bookleten gir på forbilledlig vis masse opplysninger om repertoaret som favner om både nyskrevne viser og materiale med røtter helt tilbake til 1500-tallet. Kjell-Erik arbeider på fulltid med å ta vare på den stadig skjørere svenske folkemusikkarven og har sikkert bidratt stort til å plukke ut dette materialet, selv om jeg vet at også de to andre har vokst opp med et nært forhold til folkemusikk.

Mange viser forekommer i ulike versjoner i ulike områder av Norden og musikernes utfordring blir ofte å sette sammen sin egen versjon ut av ulike fragmenter. Sånn er det for eksempel her med N'Lars och N'Mas, der de 7 strofene stammer fra 5 ulike kilder i Sverige og Norge. Triakels favorittkilde er Karl Bohlins jämtlanska samling fra 1880. Kjennere av Alf Prøysen vil muligens glede seg over Tordyveln, delvis hentet fra samme kilde som Prøysen sansynneligvis brukte til Tordivelen og Flua.

I det hele tatt er dette en plate som viser fellesskapet mellom norsk og svensk folkemusikk, ikke unaturlig når de fleste av visene har tilknytning til Jämtland. Skap-lingvister vil også glede seg over det Jämtlandske tungemålet, som er en sann krysning av norsk og svensk med mange saftige dialektuttrykk. Som det heter på I Jamtlann:

I Jamtlann, der trivs je som alle bäst, för der går'e lätt te læva, å dagan dom e föjan som n fest.
Om vårn da bjårskan sava då blomman kom opp å gaukjen gel å bonn vänn jorla mæ plogja, då kynnan gaul å gjettran skvel å vill bortt på lauta i skogja...

Begynner man å granske det øvrige tekstmaterialet så finner man fort et vell av dramatiske historier som ikke står tilbake for verken Dylan eller den yngre americana-bølgen, hør for eksempel på Barnamöderskan. Triakels framføring er livlig og fengende. Härdelins stemme har fått mer dybde siden de tidlige Garmarna-platene, faktisk har jeg ikke hørt henne bedre enn dette. Strömstedts pumpeorgel gir mørke resonanser bak de viltre feletonene fra Eriksson. Denne trio-konfigurasjonen fyller ut lydbildet bedre enn det man skulle tro var mulig med kun to instrumenter og en stemme.

Triakel framstår som et lite mirakel med masse kunnskap og evne til å levendegjøre musikken. Dette er rett og slett en glitrende bra plate som bør høres av alle som forbinder folkemusikk med gamle telemarksstabbur som kun står ved hjelp av distriktsstøtte.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Balkan Beat Box - Nu Med

(Crammed Discs)

Balkan Beat Box tvinger frem sommerstemningen med sitt svært humørløftende mas.

Flere:

Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace
Bonnie Prince Billy & Matt Sweeney - Superwolf