Møykjæringsvise
Alle Mann
Min Pipa

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vil trefoldighetens epler forårsake syndefallet?

Gjør deg kjent med denne og du vil se den norske sangarven i sangfugl-perspektiv.

Finnes det fortsatt nye innfallsvinkler til vår gamle norske sangarv? Eplemøya Songlag besvarer spørsmålet trefoldig så det runger nedover dalførene fra Vågå og helt bort til de avskyelige snømennene i Nepal. Her er det altså ikke bare én, men tre klokkeklare møyer (kvinner) på fantetokt blant viser og stev om både brennevin, dampende piper og rundbrennere som farer fra bygd til bygd. Deler av den norske sangarven kan altså måle seg med The Pogues på sitt mest hedonistiske:

"Når e kommer heim ifrå byen og har drukke,
Då seier lilla vennen: Ditt svin du e jo full!"

(Fra Drikkevise etter Nils Solheim, Sønderled)

Nesten enda mer syndig og ugudelig virker visa om den unge møya som verken kan tuktes eller ektes, men som etter hvert riktig setter pris på singellivet – og det i Telemark hundrevis av år før de lilla skjerfene blafret friskt i venstrevinden! Det galdres slik at heksehammeren gløder fra historiens pinligste gravrøys og den spanske inkvisisjonen står i kø for å søke turistvisum til Norge.

Vinneren av Debut09 (en konkurranse arrangert av Oslo World Music Festival, Rikskonsertene og NRK P2s Jungeltelegrafen) har altså som prosjekt å framføre tradisjonsmusikk på sin aller mest tradisjonelle måte, nemlig uten akkompagnement av noe instrument. Likevel er harmoniseringen og arrangementene for tre stemmer definitivt utradisjonelle og friske. Trestemt sang kan være blant verdens vakreste vibrasjoner på grunn av mulighetene til å hele tiden endre treklangakkorder i dur og moll. Hovedsakelig er det folkesanger Liv Ulvik som har utarbeidet de høyst interessante vokalarrangementene, selv om Wenche Losnegård og Anja Eline Skybakmoen også bidrar med sine spennende, jazzblå sang-sjatteringer på Vinndans i Jo'ansdaløen og Min Pipa. Og her ligger et av platas høydepunkt for meg, i det øyeblikket der budeias lokketoner blander seg med både spirituell og samtidig humoristisk jazz-improvisasjon på en helt annen måte enn den gangen Arild Andersen og Jan Garbarek viste størst interesse for folkesang (for eksempel på platene Sagn og Rosensfole). Platene er vel og merke ikke direkte sammenlignbare, jazzen spiller på bortebane hos Eplemøya Songlag. Slike øyeblikk overgås kun av platas finale Kringspringaren, der tonene kretser høyere og høyere i sine harmoniske toneflettinger til de nesten får øye på Johann Sebastian Bach der nede ved kirkeorgelet fra sangfugl-perspektiv.

Dette er en ung tilnærming til gammel musikk (Liv Ulvik har vel og merke skrevet to melodier sjølv), som altså Eplemøya Songlag makter å få skikkelig under huden og gjør musikken til sin "egen". Gjør deg kjent med denne og du vil se den norske sangarven i et nytt perspektiv, nemlig i sangfugl-perspektiv!