I Smell Trouble
Pressure Cooker

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

To the devil for en hundrelapp

Alligator tilbyr deg å bli kjent med et dusin amerikanske blues-rock gitarister fra de siste 30 årene.

Nå foreligger tre samlealbum, Crucial Chicago Blues, Crucial Guitar Blues og Crucial Harmonica Blues som viser hva Alligator anser for å være sin mest "crucial blues" for nye interesserte.

Fordelen med et samlealbum innenfor en mer eller mindre snever nisje er at hvis du først er interessert, så vil du ha utbytte av hele plata. Dette her er en fin guide for alle som liker elektrisk blues gitar og intensjonen er selvfølgelig å få deg til å stifte nærmere bekjentskap med nye artister. Crucial Guitar Blues gir deg 12 eksempler fra "all over the USA" på brilliant gitarhåndverk fra utøvere som ikke alltid er like godt kjent. Dette gjelder for eksempel de svarte gitaristene Luther Allison og Michael Burks som godt kan måle seg med adskillig mer kjente storheter. Legendene er også fyldig representert på denne plata gjennom Lonnie Mack, Albert Collins, Clarence "Gatemouth" Brown og Roy Buchanan. Sistnevnte er en av mine favoritter innen hvite blues-gitarister og er sammen med Paul Kossoff sørgelig undervurdert i forhold til Eric Clapton (og da kun som ung mann). Nå er jo også Johnny Winter representert her og han er selvfølgelig en gitarist i verdensklasse, men jeg må innrømme at jeg noen ganger får litt gnagsår i øra av hans raspende vokale leveranse. Ekstra sympati går til Tinsley Ellis, som ikke er den første musikeren som har solgt sjelen til djevelen for en mynt!

Mange pløsete tarveligheter og middelmådige middelaldersverk fra rehabilliterte dopvrak har blitt presentert som "gitarblues" i tidens løp. Dette er derimot "the real thing", purist blues-rock for enhver med et hint av god smak. Mange vil nok starte med denne, men Crucial Harmonica og Crucial Chicago fra samme serie er faktisk mer spennende førstevalg. Uansett så er det her inkludert 12 eksempler på hvorfor Alligator er et sentralt plateselskap for blues. Det hadde fint vært plass til minst åtte eksempler til og her er lavpris ingen fullgod unnskyldning for ikke å gi full valuta for pengene - en low budget sampler som dette burde ha kostet 50-60 kroner!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Ricochets - The Ghost of Our Love