Vacation, Holiday
Real Maria

Low

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

God Jul fra kjellerlokalet!

Indie-Norge deler ut musikalske gaver. Neste år ønsker vi oss Julekveldsvisa.

Ho-Ho-Ho! Er det noen snille barn her? I så fall kan dere sette denne på ønskelista. Denne seks-spors EPen er et produkt fra kretsen rundt Poplove-arrangementene på Oslo-klubben Mono og plateselskapet Tuba. Med andre ord mange gode krefter som jobber for den norske indie-popens velferd. Temaet for If I Make It Through Christmas er julen, som tittelen indikerer, og resultatet har blitt en fin, alternativ gavepakke for den som finner Sølvguttene og Sissel noe utrendy.

Psykedeliske Dipsomaniacs får prisen for beste fantasi med sin åpningslåt, og henter Timmy Gresshoppes nydelige vise When You Wish Upon a Star frem fra barndommen - en låt de aller fleste har gode minner til. Hvem har ikke sittet småspent foran skjermen på juleaften og sett Disneys klassiske juleshow. Dipsomaniacs sur/søte skrangleversjon (i rene Will Oldham-stil) bidrar til å korte ned tiden for denne julens pakkefangst, akkurat som i hine år.

The Loch Ness Mouse spiller nostalgisk gla'pop. Winter Reporter er julepyntet med bjeller, glitter og stas, og på 1 1/2 minutt viser de til fulle gleden som også er en del av julehøytiden. Det mer tungsinnede budskapet ivaretas av Cinnamoon og American Suitcase. De går også over dammen for inspirasjon, og gjør stetson-versjoner av henholdsvis John Prines Christmas in Prison og Merle Haggards If We Make It Through December, sistnevnte med et artig Hawaii-preg. De to country-låtene er bra, men litt traust fremført. Det er litt symptomatisk, og egentlig litt feil at norske band ser til USA for å finne juleschlägere. Det gir platen et noe unødvendig ironisk preg.

Positivt inntrykk gjør også Lovoctopus (Vacation, Holiday) og Peru You (Real Maria). Disse har ikke så mye jul over seg, men begge låtene er som outtakes fra en sløv Mamas & Papas-innspilling, med sine flerstemte og melankolske 60-talls harmonier.

If I Make It Through Christmas hjelper i hvert fall oss lyttere til å komme gjennom det verste, og platen plasserer seg fint et sted mellom lignende alternative prosjekter som Lows sakrale mesterverk Christmas (1999) og rawksamleren Happy Birthday, Baby Jesus. Disse 17 minuttene er blitt et riktig så trivelig og prisverdig prosjekt midt i verste julestria.