The Soul Sessions - Joss Stone (2003)
Mind Body & Soul - Joss Stone (2004)
Introducing Joss Stone - Joss Stone (2007)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ung, lovende - og skuffende

Fortsatt en fabelaktig vokalist, men på Stones fjerde plate tar dårlig låtskriving og krangel fokuset vekk fra stemmeprakten.

Etter den enestående debuten The Soul Sessions (2003) fikk Joss Stone store forventinger å leve opp til. Hun var bare seksten det året, men ble raskt etablert som "den lille hvite dama med den store mørke stemmen". Debuten var herlig, med lekne tolkninger av retrosoul framført av et tight band og et unikum av en tenåring. The Soul Sessions funker fortsatt som gull på undertegnede, men la oss bare si det slik at ingenting av det Joss Stone har laget etter 2003 har kunnet måle seg med debuten.

Derfor har jeg gått rundt og gledegruet meg siden jeg fikk høre at Stones fjerde studioalbum var på vei. Gledet meg fordi jeg vet hvor flink hun kan være når alt klaffer, gruet meg fordi de to siste platene ikke har møtt opp til standarden som debuten satte.

Colour Me Free har latt vente på seg. På grunn av uenigheter mellom Stone og plateselskapet EMI har utgivelsen blitt utsatt flere ganger. Den ble spilt inn live i klubben som mora til Joss Stone eier, i løpet av en uke vinteren 2008. Når resultatet endelig er her, var det ikke nødvendig med mange runder i spilleren for å fastslå at heller ikke hennes fjerde studioplate var noe særlig å glede seg til. Colour Me Free er verken overraskende eller spesielt gledelig.

Don't tell me that I won't/I will, Don't tell me that I'm not/I am, Don't tell me that my master plan/Ain't coming through, synger Stone på åpningssporet Free Me. Hun har tydeligvis en torn i siden til EMI, og det er kanskje lett å se på plata som hennes løsrivingsprosess. Singelen Free Me avsluttes da også med at hun synger: Free Me EMI! På coveret er hun at på til avbildet inne i et bur. Det er liksom ikke måte på.

Joss Stone tolket gamle soullåter på The Soul Sessions, og på hennes senere utgivelser, Mind, Body & Soul (2004) og Introducing Joss Stone (2007), har hun selv bidratt som låtskriver. Denne gangen har hun, med to unntak, skrevet alle selv. Hva er det som går så feil når hun fortsatt synger godt og fortsatt har flinke folk i ryggen, og resultatet likevel er så platt som dette? Jeg er fristet til å tro at det er hennes svakheter som låtskriver som hindrer Colour Me Free fra å bli en vellykket plate.

Jeg har tidligere klandret Stone for å skape et forutsigbart, upersonlig og salgbart sound på de to forrige utgivelsene. Her er hun i større grad tilbake til retrosoulen som preget debuten. Denne gangen er hun egentlig ikke så forutsigbar, og på en del av låtene beveger hun seg vekk fra soulsjangeren. Four and Twenty er en utypisk jazzballade i shufflefeel. Balladen Girlfriend On Demand er full av pompøse strykerarrangementer, svulstig og overdådig - og særdeles lite vellykket.

Da Joss Stone debuterte i 2003 lå hun an til å bli en artist å regne med. Men no such luck. Hvis ikke situasjonen bedrer seg er det en risiko for at Stone reduseres fra å være "den lille hvite jenta med den store gamle stemmen" til å bli kjent som "kjæresten til Raphael Saadiq". Men for all del, hun er fortsatt bare tjueto år gammel. Det er lov å håpe på at hun kommer sterkere tilbake ved neste utgivelse.

Fram til den tid en gang kommer, trøster jeg meg med å lytte til debutplata.