cover

Naima

Hans Appelqvist

CD (2006) - Häpna / Dotshop.se

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Elektropop / Avantgarde / Minimalisme

Spor:
1.
Naimamelodin
3.
Underbar var jag ännu
5.
En lektion i ansvar
7.
http://www.naimachat.se
9.
Du, min Naima
11.
Vi lämnar staden och går mot stranden
13.
För mig är det inte verkligt
15.
Små människor utan hår
17.
On the beach
19.
Se hur det dagas
Naima tecknar i ditt skrev: Kärlek ger vila

Referanser:
Patrik Torsson
Kim Hiorthøy
Greg Davis
Boards of Canada

Vis flere data

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Musikalsk radioteater og eksistensialisme

Det er vanskelig å slå hundre prosent fast hva som er hva her - eller om det i det hele tatt er noe poeng å finne det ut...

Jeg har mange ganger misunnet mennesker med evnen til å fantasere.

De som kan skape egne fiktive, mystiske verdner som de kan drømme seg bort i, men samtidig benytte som en hjelp til å se vår egen virkelighet klarere. Her er noe av styrken til doumentarmusikeren Hans Appelqvist.

Hans forrige album Bremort ga ham svensk P3 Gulds pris for beste popalbum i 2005. Han gjorde en bevegende livekonsert samme år på Chateau Neuf for et tjuetall tilhørere (før amerikanske Dead Texans inntok scenen ved bokcafeen.) Ved hjelp av stillbilder og musikk fikk vi følge en svensk by gjennom et helt år.

Forestill deg et menneskelignende vesen med pelikanhode som du kan rådføre deg med når du blir stilt overfor moralske og etiske dilemmaer eller vanskelige beslutninger. Nettopp dette er det orginale og egensindige utgangspunktet for den svenske elektropop-musikeren Hans Appelqvist oppfølgerplate Naima. Det er ikke like lett å trenge ned i denne skiva.

Noen ganger synes jeg vel også egentlig at musikken blir noe banalt bombastisk. Den musikalske paletten er et slags radioteater med lydopptak av stemmer, samtaler, sanger og instrumentaler. Besynderlig egensindig fletter Appelqvist det hele sammen som en vev av drøm, radioteater og virkelighet.

Som lytter har man vanskelig for å slå fast hundre prosent sikkert hva som er hva - eller om det i det hele tatt er noe poeng i å forsøke å finne det ut.

Appelqvist ansvarer selv for all tekst og musikk, blant annet piano, gitar og mye forskjellig perkusjon. Vokalen i form av sang og tale er det Fläskkvartettens Freddie Wadling og mer ukjente stemmer som Mahsa Baligh, Mattias Svensson, Reza Shayesteh, Iris Kristjansdottir og Katrin Arnkelsdotter som står for.

Appelqvists studier i samtidsmusikk og klassisk musikk fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium er en tydelig innflytelse på musikken her. Likevel føles nesten det mystiske, fiktive tekstuniverset viktigere. Et ønske om å formidle følelser eller å si noe viktig om menneskeheten og forsøke å forstå verden som vi lever i gjennomsyrer det hele.

De varme, følsomme, bittersøte, men noen ganger sarte vokalene står som en kontrast til et mange ganger angstfylt og usikkert tekstunivers, mens musikken på Naima har en sentimentalitet og refleksiv melankoli i seg.

Jeg følger med spenning Appelqvists videre utvikling, men er ikke like besnæret eller fascinert av denne skiva som Tonefilm eller Bremort.

Mer om Naima: dotshop.se

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Lionheart Brothers - Matters Of Love And Nature

(Racing Junior)

Steget fra de perfekte poplåtene til de perfekte antipoplåtene er kortere enn man skulle tro.

Flere:

Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go
Svein Finnerud Trio - The Complete Released Works 1968-1999