The Beta Band
Scott 4

Have You Fed the Fish? - Badly Drawn Boy (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke bare for cineaster

Damon Gough korter ned ventetiden med musikken til en Nick Hornby-filmatisering.

Så har altså tiden kommet for filmatiseringen av Nick Hornbys roman About a Boy (på norsk: Gutter er Gutter) etter at også hans to første bøker har blitt filmatisert. I likhet med Simon & Garfunkels filmmusikk til The Graduate (på norsk: Manndomsprøven) har kun en artist fått ansvaret for all musikken, nemlig kritikerroste Badly Drawn Boy.

Engelske Badly Drawn Boy (aka Damon Gough) ble nærmest genierklært for sin debutplate The Hour of Bewilderbeast (2000). Han vant en hel rekke priser for debuten sin, deriblant den prestisjetunge Mercury Prize for beste album. I påvente av en oppfølger til The Hour of Bewilderbeast kan vi imidlertid korte ned ventetiden med soundtracket til About a Boy.

Som de fleste andre soundtrack aner man at musikken til About a Boy hadde kommet adskillig mer til sin rett dersom den hadde vært ledsaget av bilder. Flere av sporene på platen er korte instrumentaler som åpenbart er tenkt som stemningsskapere til levende bilder. Allikevel er her flere spor som er for rene sanger å regne, og de står utmerket godt på egne ben. A Peak You Reach har et frenetisk men allikevel fengende komp og en pop-feel som gjør at den umiddelbart limer seg fast i øret. Above You, Below Me har et slags hippie-/psykedeliapreg kombinert med en svulstig orkestrering som gjør den ganske morsom. Den mer elektroniske S.P.A.T. har et fett, dansbart groove, mens akustiske A Minor Incident er en bittersøt liten pop-perle.

Når man ser hvilke kvaliteter mange av sangene på dette soundtracket innehar, har man grunn til å mer enn glede seg til Badly Drawn Boys neste fullverdige plate. About a Boy har mange gode sider, men mye virker, som på så mange andre soundtracks, litt meningsløst når det ikke er bilder til. Alt i alt en utgivelse på det jevne, men som bringer løfter for hva vi har i vente for framtiden.