Liquid Liquid
Einstürzende Neubauten
Elektrotwist

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Old kids on the block

ESG består av søstrene Renee, Valerie og Marie Scroggins, som lagde musikk i Bronx lenge før J-Lo satt blokka på kartet.

Søstrene Scroggins er blitt voksne for en god stund siden. Bandet ESG ble startet allerede i 1978. Eplet faller som kjent ikke langt fra stammen, og siden bandets fødsel har de fått to av døtrene sine med på laget, Christelle på gitar og Nicole på bass, to unge jenter som antageligvis fikk være med mens mamma og tante tok på seg naglebeltene og øvde i kjelleren, mens venninnegjengen lekte med barbiedokker. Tøffe damer, dette. Bandet er tross sin lange fartstid forblitt et komplett ukjent ensemble bortsett fra i visse kretser, merkelig nok innenfor hip-hop, og ESG er faktisk et av de mest samplede band overhodet, i følge plateselskapets nettsider. Etter at det første albumet kom på markedet - uttrykket er i denne sammenheng kanskje litt misvisende, i og med at musikken aldri kom noe særlig lenger enn undergrunnscenen i New York - er den egenartede sounden blitt snappet opp av hip-hop-guruer som Public Enemy, LL Cool J og Grandmaster Flash. Nå vekkes nysgjerrigheten også på vår side av atlanteren.

Jeg må innrømme at en oppdagelsesferd i platebutikken var på sin plass for å grave fram mer informasjon om dette bandet. Bandet var sentrale aktører i New Yorks såkalte No Wave-scene sent på 70-tallet og tidlig på 80-tallet. No Wave er betegnelsen på en type nihilistisk rock som med sitt svært reduserte, minimalistiske lydbilde tok et anti-estetisk standpunkt, forstått som anti-sjanger, anti-merkelapp, anti-kommersialisme, ja hvorfor ikke kalle det independent, om man vil.

Samleren A South Bronx Story (2000) var et knippe låter med sparsom funk - det er fra denne plata for eksempel LL Cool J har funnet inspirasjon. Det materialet som er spilt inn før nittitallet er etter sigende umulig å få tak i, fordi musikken ble spilt inn på diverse undergrunnslabler i New York, og per i dag er det vel bare musikerne selv som har et eksemplar i platesamlingen hjemme. A South Bronx Story er en spennende utgivelse med låter fra 80-tallet til 1992, som finner sitt utgangspunkt i tidlig punk og hip-hop–tidsregning. Punk, hip-hop og house var jo i 1980 relativt ny musikk, og plata er en slags sammensmeltning mellom disse sjangrene.

I forhold til for ti år siden har nok ESG blitt roligere, men den umiskjennelige kjellersounden er fremdeles å gjenkjenne. Samtlige spor på Step Off har noe litt depressivt over seg; et minimalistisk, gjentagende, syklisk utformet lydbilde, nesten litt postrock-aktig. Gruppa har imidlertid slitt ut sine ungdomssneakers i det sene 70-tallets punkrockmiljø i New York, en periode som fostret band som The Ramones og Talking Heads. Denne arven har ikke søstrene Scroggins glemt, og den kommer tydeligst til uttrykk på Sensual Intentions og My Street. Tittelkuttet er etter min mening den beste låta, og eksemplifiserer bandets frekke, småfeministiske attitude; "Listen to what I'm gonna say to you, yeah, step off right now, I don't know why I even waste my breath on you right now.." Og så videre. Ikke mess med disse damene.

Det gjennomgående ved lydbildet til ESG, er at det er basert på svært sparsomme instrumentale ressurser, det vil i hovedsak si gjentagende bass-sekvenser og gitargrep. Dette høres ut som kjeller. Med god akustikk. Vokalistens gråtende og klagende vokal er det som bærer melodilinjen; riktignok melodier uten definerbare refrenger. Selv om sju minimalistiske låter ikke er mye å bli mett av, er dette en ekte og ærlig plate som handler om problematiske forhold og grå bakgårder, og som med sitt triste ekko henger igjen i rommet og minner deg om at det ikke er lenge siden du hadde kjærlighetssorg. Et bra band av det gode gamle slaget som følger med i tiden, men artistene har på ingen måte glemt hvor de kommer fra.