Silverbullit
The (International) Noise Conspiracy (T(I)NC)
The Soundtrack of Our Lives

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lever vi i en pervertert verden?

Black City beviser at DOLL er blant Sveriges aller fremste rockeband for tiden.

En ny svensk rockesensasjon er over oss! Division of Laura Lee har flere år på baken, både med sitt nåværende navn som startet i 1997, og før dette og dels parallellt med band som The Outstand, Uncle og The Smoke. De har til og med gitt ut en skive, At The Royal Club (1999), på et lite fransk selskap i samarbeid med trommeslagerens eget hjemmedrevne selskap No Looking Back/Carcrash Records. Det var en hyggelig, men uferdig fetter av band som Drive Like Jehu, Hoover og Fugazi.

Men nå er resepten og det musikalske uttrykket mer fullendt. Grunnen og bakgrunnen er fremdeles i post-punken blant nevnte band og mer kontemporære band som Girls Against Boys og At the Drive-in. Men et nytt element har også kommet inn i form av mer tradisjonell rock og prepunk. Nå er det musikalske uttrykket i like stor grad fundert rundt ideene og lydbildet til orkestre som MC5, Joy Division, The Jesus & Mary Chain og The Soundtrack Of Our Lives. Man kan gjerne si at bandet har beholdt energien og intensiteten til punken og hardcoren, og hentet inn angsten og det paranoide fra storbyrocken.

På veien har de funnet en egen identitet og et eget musikalsk fundament som henter og refererer til fortiden, men samtidig tar fortiden videre til nye steder. Vokalist Per Stålberg uttrykker både frustrasjoner, håp og skjørhet i sine tekster. Her er det plass for fest, samfunnskritikk, aggresjon og eufuri side om side. Tekster som vitner om en rotløs kamp for å skape seg en identitet i en grim verden. Nå mener han imidlertid å være over det verste: "I used to cry myself to sleep for ten years, but now I am dry. I guess I'm healed", som han sier det selv på en av skivas vakreste spor. Tekster som vitner om sjarm, glede og evne til å finne lykke der man er, og samtidig streve mot noe bedre.

Musikalsk byr albumet på konsise, kontante rockere og finstemte småpsykedeliske ballader. Man kan si at Division of Laura Lee er det perfekte eksempelet på at målbevist satsning på turneer og hardt arbeid fører frem til spennende musikalske resultater. Nå venter kanskje fortjent belønningen i form av platesalg. Det vil si, om vi ikke lever i en pervertert verden som ikke kan verdsette musikalsk ærlighet, innlevelse og pasjon.

Nå er ikke bandet hundre prosent i mål ennå, men det er bevist en gang for alle at de er blant Sveriges aller beste rockeband, og da er mye gjort.