Bonnie Prince Billy
David Thomas Broughton

Bon Iver, Bon Iver - Bon Iver (2011)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

La vinteren aldri ta slutt

Nytt stjerneskudd på singer/songwriter-himmelen med sjelfull solodebut.

De dukker opp med jevne mellomrom, disse stemmene som umiddelbart fester seg, griper tak og som nekter å slippe. I det store virvar av likelydende navn, røster og låtsmeder er det alltids enkelte som stikker seg ut og ber om litt ekstra tillit. Bon Iver er en slik artist, og For Emma, Forever Ago er en slik plate.

Han heter ikke Bon Iver, det nye bekjentskap fra vesten. Navnet betyr noe à la "god vinter" på fransk [med skikkelig stum H denne gangen], og skjuler Justin Vernons eminente melodier, smukke vokal og varme tekster. Vernon dro (i følge utgiver, jeg kjenner ikke fyren) til en hytte i et øde sted i Wisconsin, hvor han i løpet av noen måneder skapte det som har blitt hans debutplate. Wisconsins utmark er vel ikke akkurat det mest karrige stedet på denne jord, men For Emma, Forever Ago preges i hvert fall av en viss form for isolasjon, ettertanke, savn, sorg, og en del peisknitter og frisk vinterduft.

Det er gjerne bare et lite øyeblikk som skal til før ørene stritter og fokus vendes fra alskens hverdagspussel til intens konsentrasjon på det som skjer på platen. Det kan være en smuk overgang, et kor, et overraskende brekk, ja, alt mulig egentlig. Et slikt øyeblikk kommer i hvert fall her, på låten The Wolves (Act I And II), midtveis i denne platen. En mollstemt gitar, lett tapping på noe treverk, før en sjelfull røst kommer inn som et enslig, fortapt gospelkor og strekker hånden ut mot oss som lytter. Dette er et øyeblikk av hellig fred som innbyr til den samme form for kontemplasjon som de forholdene hvor den er skapt, og som viser Bon Ivers talent.

Før denne er det vanskelig å ikke bli fortapt i noen av Bon Ivers sterkeste stunder. Flume er en kandidat til årets vakreste åpningslåt, der Vernon gir til kjenne sin følsomme stemme, sitt behagelige gitarspill og sin sans for enkle, vanedannende melodilinjer. Vår mann kan kunsten å skape helbredende musikk ut av sine indre demoner. Dette er derfor ikke bare typisk sutrekoppmusikk fra midt-vesten, men like mye en plate som er velegnet til å krølle seg sammen i sofaen i tospann rundt en flaske vin - eller noe i den duren.

Soft & smooth altså, og dette er kanskje ikke en plate som vil forandre livet ditt, men på sitt beste viser Bon Iver med For Emma, Forever Ago seg frem som de ypperste i sin genre - og det på lang tid. Den ble opprinnelig utgitt av ham selv i 2007, før Jagjaguwar plukket den opp og reutgir den nå i mars 2008 i USA. Når den senere på våren kommer i norsk distribusjon bør du forberede deg på holde på vinteren litt til. Jeg tror Bon Iver dessuten vil falle i veldig god smak i et land der Antony og Iron & Wine forlengst har blitt "household names".