The Hellacopters
Black Diamond Brigade

Hyena - Mohammed (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lovlige ransmenn av klassisk hardrock

Hortenbandet Mohammeds første fullengder oser av velkjente rocketoner.

Ryktene om at Mohammed slår sine genrefrender Gluecifer og Amulet ned i støvlene på scenen svirrer rundt omkring i vårt langstrakte land. Nå skal de i hvert fall vise seg fram på en fullengder. Den forrige utgivelsen Hyena EP (2003) ble relativt godt mottatt, og markante linjer til Turboneger, Kiss og Black Sabbath ble raskt trukket. Debutalbumet Blackbomber er dermed svært etterlengtet av fansen og med en promotionavtale med en større kleskjede i boks, skal enda flere fans tiltrekkes. Mohammed skal nemlig bli spilt i 130 butikker rundt omkring i Europa!

På dette plateomslaget har Hortenrockerne valgt å bli avbildet som hardbarka kjeltringer med pistoler og AK-47 (inspirert av NOKAS-ranet?). Med typiske stenansikt tømmer de et stort lager for innhold. Undertegnede har en formening om hva som stjeles. Er det Black Sabbaths Paranoid-riff og Kiss' I Was Made For Loving You? Det høres i hvert fall sånn ut.

Gutta legger tilsynelatende ikke skjul på at de har ranet 70-tallsrock-avdelingen. På NRK Svisj-favoritten 1973(!) har de med tillatelse av selveste Black Sabbath lånt og brukt 10 sekunder av den evige klassikeren Paranoid. Gard Mortensens rå stemme er som tatt fra håndboka. Vokalen er som låta, tøff, energisk og et typisk godt skoleeksempel. Krystallklare assosiasjoner til Turboneger er en selvfølge, Mohammed har selv brukt den samme oppskriften. Elektriske gitarer på full vreng, plenty gode riff fra bruktmarkedet og stålimage. Og det gjør heller ikke noe med noen ekstra gitarsoloer av det friske slaget. Likheten er slående, og til deres fordel fungerer det i noen stunder helt perfekt.

Det fortsetter på Obey the Law, som høres ut som en veldig nær slektning av Kiss' I Was Made For Loving You. Det er i alle fall ingen tvil på hva disse gutta hørte på da de var yngre. Til gjengjeld er (In the Neonlight) Tonight og Silver Lining to meget heftige og forhåpentligvis helt selvkomponerte låter. Førstnevnte har et brutalt bra tempo i versene og mangler minst av alt tilstrekkelig med drivkrefter. Det høres litt punk ut og ruller regelrett av seg selv. Sistnevnte har et lavere tempo i versene, men blåser garantert hodet av deg i refrengene. Begge sporene vil nok bli sikre vinnere på konsertene framover. Mohammed lever opp til ryktene om skandi-rocken. Kvintetten kler denim og lær godt, spiller hardbarka og bredbent rock, men uten å bryte reglene. Musikken blir derfor et hakk dogmatisk, "feilfri" og altfor meget inspirert av forgjengerne. A Walk in the Dirt, Born With a Tail og Sixteen er alle helt fullstendig "korrekte" låter med tanke på genre og stil, men der stopper det. Undertegnede begynner å tenke på en bokstavkombinasjon som danner ordet "stereotypt".

Med omstendighetene tatt i betraktning, er og blir Blackbomber en solid og dyktig gjennomført produksjon. Med førstesporet 1973 i frontlinjen skal Mohammeds første fullengder slukke tørsten til en formidabel mengde rockeører i både inn- og utland. Skiva er på ingen måte særegen eller unik. Mohammed er i mye større grad sjangerdyrkere enn sjangerskapere og leverer det lytterne vil ha. Kort og godt fengende, tøffe, demoniske og energiske toner som ikke bare går i fotsporene, men side om side med andre norske band som Amulet, Gluecifer og ikke minst Turboneger. Ofte får man følelsen av at man har hørt bestemte partier tidligere eller beste fall noe som ligner. Det er kanskje lite originalt, men ønsker man gode rocklåter på rappen, er Blackbomber langt ifra et dårlig valg. Turboneger stjeler som ravner de også, så hvorfor skal ikke fem "kjeltringer" fra Horten få lov til å bryte seg inn på det samme lageret og forsyne seg av restene? Man kan sitte og spekulere på hva som skjedde eller ikke skjedde i 1973. Men en ting er sikkert. Mohammeds Blackbomber kom ut i 2005.